úterý 30. června 2015

Hrajeme si na boha - než se pořádně začne

Varování před samotným úvodem - jsem kousavá a strkám klackem do sršního hnízda. A nejsem dvakrát politicky korektní a slušná.

Když jsem si tak naposledy pročítala NAMRO, říkala jsem si, jestli bych neměla čím přispět i já, k jeho obsahu, k rozvoji hraní na Abarinu a tak, a skutečně mě i něco napadlo (a nebyla to naprostá ptákovina, jak u mě bývá zvykem). Přivedlo mě k tomu skučení a jiné zvuky vyluzované občas při hraní, čtení či sledování filmů a seriálů. Světy a jejich reálie, nezměrná říše klišé tak mocných, že by prosil o slitování i Chuck Norris. To myslím vážně, náchylní jsou k tomu zejména autoři/PJové/filmaři v případě fantasy žánru (dokonce občas víc jak ve sci-fi). Tam to totiž vyloženě svádí - je to přece fantasie, tam je dovolené všechno! No, ano. Ale, a za to si nejspíš vykoleduju nějakou tu výtku, je to podle mě do značné míry chyba. Oni to totiž tvůrci pak velmi rádi berou jako výmluvu proč to celé odfláknout, proč toho spoustu neřešit a kde ještě by se to dalo přiohnout podle jejich představy bez ohledu na to, že to nedává smysl ani po flašce absinthu na ex (za předpokladu, že budete ještě vědomí). Neznamená to, že bych proti takovým světům něco vyloženě měla, i je si umím pořádně vychutnat a bavit se u nich i jinak, než na úkor tvůrce, nesmí se mě ale nikdo snažit přesvědčit, že je to myšleno všechno smrtelně vážně a pak argumentovat stylem “magie/fantasy vole, tak drž hubu” (pro potřeby politické korektnosti - hyperbola). Ráda bych tedy odstartovala tímto sérii článků a tvorbě světa od A do Z, ve kterých bych vám ráda předala své znalosti v tomto “oboru”. Zdůrazňuji, že to rozhodně nebude myšleno jako dogmatický materiál, spíše přiblížení toho, co všechno vlastně v “zákulisí” světa. Mimochodem, pokud jste si někdy říkali, k čemu vám ve škole jsou hodiny zeměpisu, biologie, dějepisu, fyziky a chemie, tak ano, přesně k tomuhle, kupříkladu.
Můžete zase zvednout čelisti, já to opravdu myslím vážně. Pokud se podíváte na tvorbu světů v celém rozsahu, využijete to všechno a ještě pořád se vám to může jevit jako pouhé minimální nutné znalosti. Čím to? Začněme samotným světem z fyzického hlediska - nějakým způsobem tam musí fungovat geologie (jedno jestli přirozená nebo skrze magii/bohy). Pak počasí. V důsledku probíhá další formování krajiny. Podnebné pásy a biotopy. Evoluce (i pokud život stvoří bůh, z principu bude vždy více či méně probíhat evoluce, nejmarkantnější je to u bakterií a virů - vemte si, jak rychle dovedou mutovat nemoci, taky křížení druhů rostlinných i živočišných). Vývoj společnosti. Vědecký a technologický pokrok (od pazourku přes meče ke křesadlovkám a laserovým dělům, genetická manipulace, zemědělství...). Ekologie. A pokračovat by se dalo dál…. A pak taky mapy - je třeba brát v úvahu nezbytné přírodní zdroje (voda, možnost získávání potravy, suroviny, jaké jsou přírodní podmínky…), někde prostě města nevzniknou, protože se to nevyplatí a nemají tam žádný důvod pro fungování mimo tvůrcovy tužby, někudy cesty nepovedou a naopak některá místa budou přímo vyzývat k přítomnosti něčeho takového.
Ale začněme hezky popořadě.
Než vůbec začneme tvořit
V prvé řadě je třeba si rozmyslet, co přesně od daného světa budeme chtít, jaký je jeho účel, mít nějakou prvotní vizi. Ve výsledku to na konci procesu tvorby může vypadat docela jinak, ale to je už jiná kapitola.
Je tu jen jako kulisa pro dobrodružství a není od něj potřeba nějaká komplexnost? Nebo naopak chcete komplexní fungující svět promyšlený do posledního detailu, který má fungovat nejen pro potřeby nějakého jednoho generického dobrodružství (svolá se výprava za pokladem/vysvobozením princezny/whatever, putuje se, překonávají se nástrahy, splní se hlavní kvest, návrat, odměna; ne, není to myšleno negativně), ale fungovat sám o sobě a stavět na něm další příběhy, třeba i ovlivňující jeho podobu a historii?
Bude to (ne)konečná placka? Něco na způsob Zeměplochy? Nebo planeta? Nebo celý vesmír a třeba v něm konkrétní loď/stanice?
V jak velkém měřítku chcete fungovat a řešit příběhy? Kontinent? Planeta/svět? Nebo jsou tu i kolonie na dalších světech? Bude se cestovat mezi světy/dimenzemi?
Jaké bude žánrové zasazení? Fantasy? Sci-fi? Reálný svět? Různé žánrové kombinace? A bude to myšleno seriózně, humoristicky nebo vyloženě jako parodie?
Jak dlouhá bude jeho dosavadní historie?
Kam ho chcete směřovat?
Kým a čím ho zabydlíte?
Jaká by měla být společnost?
Co tam momentálně hýbe světovým děním?
Jak na tom bude váš svět s náboženstvím(i)? (a tady se vyplatí i mít povědomí o různých vírách a církvích).
Chcete jej od něčeho odvozovat? Od určitého historického období? Nebo nějakého jiného universa?
A v neposlední řadě - jak svět vznikl? Na základě fyzikálních procesů? Nebo magických? Nebo to byli bohové? A pokud bohové, do jaké míry ovlivňují svět od jeho stvoření?

Nedá se zkrátka jen tak sednout a říct si “teď vytvořím svět” a hle, jeden tu rázem je. Už v tuhle chvíli se vyplatí mít nastudovány nějaké podklady, pro začátek učivo alespoň základní školy, věřte mi, jakmile začnete hledat a nacházet souvislosti napříč obory, všechno dostává úplně nové barvy a je to trochu jako znovu vynalézt kolo nebo objevit Ameriku.

Co všechno to obnáší, jsem si skutečně důkladně začala osahávat až při tvorbě jednoho z mých světů, kde začínám úplně od nuly. Dílem je to pro mě i svým způsobem cvičení. Trochu vám to teď přiblížím, jak takový proces může vypadat:
Jako první byla určitá vize - střet společnosti magické, reprezentované elfy a jinou fantasáckou “havětí”, a společnosti technologické, lidské, kdy se původně středověká společnost dostala k znalostem technologií vlastních spíše době průmyslové revoluce a dál.
Tuhle vizi jsem pak začala různě rozvádět a utvářet si svoji tvůrčí představu, o společnosti jedné i druhé, o konfliktu, jeho původu, původu technologických znalostí lidí, celkově o politickohistorickém kontextu, etc.
Následovala hrubá představa o mapě - dva kontinenty, každý na opačné straně světa, oba se táhnou “vertikálně” (něco na způsob Severní a Jižní Ameriky). To mělo hlavně pragmatický důvod - potřebovala jsem, aby obě společnosti vznikly a vyvíjely se nezávisle na sobě a aby o sobě do určité doby ani nevěděly (mimo zkazky opilých námořníků, kterým stejně nikdo nevěří). Druhý důvod byl, že jedna oblast měla být s magií a druhá bez. A když říkám bez, myslím dočista - jeden z kontinentů bude zcela prostý magie a jejího vlivu.
Když už jsem měla hrubý nástin geografie, přišla na řadu fauna a flóra. Kontinent lidí by byl zcela ekvivalentní naší Zemi, protože planeta má zhruba její atributy, přesnější podoba by se ladila později (Je rozdíl mezi tím, co roste a žije na Amerikách, v Asii, Evropě, Africe, úplný extrém je Austrálie… Vidíte? Biologie. A takhle rozmanitá už v tomhle našem “nudném” a “obyčejném” světě). Magický kontinent naproti tomu představuje poměrně oříšek. Právě pro tu magii. Přemýšleli jste někdy nad tím, jaké jsou principy magie? Její původ? Vliv na život? Já v tomhle konkrétním případě zjistila, že jsem se zasekla. Protože magie tu bude mít vliv velmi komplexní, minimálně v evolučním procesu se projeví dost citelně. V tuhle chvíli začínám procházet různé fantasy rasy, tvory a rostlinstvo - mělo by se to jak vyvinout i “přirozeně”, za předpokladu, že magie je nějaká forma záření či energie (radiace, sluneční záření…)? Kentaury jsem mohla zavrhnout rovnou (Otázka na publikum - jak to mají kentauři s vnitřnostmi? Kolik mají srdcí, žaludků a podobně? Kde jsou jednotlivé orgány umístěny a jak jsou velké? He?). Elfové jsou v pohodě, zkrátka sdílí s lidmi společného předka a za jejich vzhled může vliv magie v prostředí. Co vlkodlaci? No, to už je problém - je třeba myslet na zákon zachování hmoty/energie (fyzika!), ten vlk/anthrovlk by nesměl být výrazně větší nebo menší než člověk. Tak jak by to bylo s jejich transformací? Protože kosterní soustava a svalstvo, šlachy (biologie; podívejte se na anatomii člověka a vlka). Smyslová soustava by nebyl takový problém, orgány taky, jen s mozkem by byl problém - člověk má výrazně větší mozek, než vlk - je třeba na to pamatovat u velikosti lebky, protože ten prostě zmenšit nemůžete, pak byste dostali tvora blbého, no, jako vlk. Malý mozek neoserete ani magií. Co dál? Třeba upíři. Nad tímhle tématem jsem taky strávila dost času a ano, jejich existence je na evoluční ospravedlnění snazší, než ti vlkodlaci, většina toho, co je jim vlastní, se dá ve větší či menší míře najít i v naší fauně, alergií na sluneční světlo trpí i lidé, ukazuje se, že stárnutí možná máme v genech jako důsledek evoluce a kdyby se příslušná sekvence z DNA vypustila, stárnutí by se nás tak úplně netýkalo. Proměna v netopýra nechť prosím zůstane v říši legend v tomto případě. Jednorožci? Vzhledově bez problémů, se schopnostmi už to může být složitější. Pegasové? Pravděpodobně ne, peří je věc evoluce a vyvinulo se z šupin, předky ptáků jsou plazi, koně jsou zase savci, takovéhle genetické křížení není příliš pravděpodobné ani s magií, zůstaneme-li u “přirozené” evoluce. Draci jsou relativně reální, na tohle téma vznikl i jeden fiktivní dokument. (oba poslední druhy jsou navíc se šesti končetinami, všichni savci i plazi jsou normálně vybavení čtyřmi, tohle je jedna z věcí, která zaslouží mít i jiný důvod, než tvůrcovo přání mít daný druh)
Dobře, řekněme, že představu o druzích mám. Co následuje? Společnost a její vývoj v průběhu věků. To je, po vymyšlení pseudofyzikálních principů magie na tomhle ta nejtěžší věc. Protože na jedné straně máme magii a tedy společnost, která musí nějakým způsobem zahrnout mágy a magii do svého uspořádání - budou mágové řemeslo? Nebo budou vládnoucí vrstvou? Ale ani lidé nejsou snadná záležitost - řekla jsem si, že ji odvodím od období gotiky (přiznám se, tady se projevil hlavně fakt, že mi kombinace gotického stavebního slohu a pseudosteampunku přijde zatraceně sexy a protože chci prostě vidět vzducholodě kontra draky 3:D), kdy se do toho pak začne motat věda/technologie ve značné míře a ne přirozeným rozvojem technického pokroku. Jakou roli dostane technika? Bude výsadou armády v probíhajícím konfliktu s magickým světem? Nebo se bude šířit ve všech vrstvách společnosti? Jak to ovlivní uspořádání společnosti, do té doby feudální s nevolnictvím, otroctvím a podobně? Jak se vůbec ta společnost bude stavět k nově objeveným znalostem, ačkoli jsou jedinou nadějí v probíhajícím konfliktu? Co udělá objevení magie s náboženstvími lidské části?
Teď se dostáváme k samotnému konfliktu, který stál u zrodu tohohle universa - jak přesně vypukl? Jak probíhá? Na kterém kontinentu převážně? Jaké se formují strany a vůbec, celá politika? Drží se oba kontinenty celé striktně na svých stranách, nebo jsou tam frakce/státní celky, které hrají vlastní hru? Co jím bude ta která strana sledovat, tedy jejich motivace? Vyhladit protistranu? Ovládnout ji? Nebo ovládnout to, čím vládne?
A tohle všechno je jen základní kostra, na kterou se toho bude nabalovat mnohem více, například tam vůbec není řešená mapa, geografická i politická, jednotlivé národy, náboženství atd. Ale tohle zhruba stojí v počátku komplexního světa řešeného i do těch nejmenších detailů. Ne všechny světy tohle na začátku mít musí, mám světy, kde magii prakticky neřeším, prostě je, postavy ji využívají, ale nějak víc to neprožívám, stejně tak ne vždycky řeším vědu opravdu důkladně a vrazím tam mezihvězdné lety, antihmotu, umělou gravitaci a materiály, které čert ví, jestli by se vůbec nějak daly vytvořit, vymýšlím si látky, které existovat zkrátka nemůžou (třeba plyn lehčí než vodík, ehm) a podobně. Příklad výše je ukázka opravdu té nejvyšší dívčí, takříkajíc.

Tohle by, myslím si, mohlo k úvodu i stačit. V dalších dílech se začnu postupně probírat jednotlivými aspekty světů, fantasy i sci-fi, a to nejen v podobě světa, který jsem užila v příkladu, ale celkově udělám průřez různými koncepty a rozeberu je, hezky téma po tématu. A pokud by někdo toužil po něčem konkrétním, na co bych se měla důkladně podívat, stačí říct. ;)

= d3stiny =

2 komentáře:

  1. Fuh veľmi pekné a naozaj obsiahle. ;) Ale možno by som ti do budúcna odporučila to trochu skrátiť, resp rozdeliť na viac dielov. Sú ľudia, ktorých takéto množstvo textu odradí. To len taká rada redaktorky redaktorke. :3

    OdpovědětVymazat
  2. Moc se mi to líbilo, ne že ne. Ke svému světu přistupuju dnes již všem jeho hráčům známou zásadou "in progress" aneb "až se hráč zeptá, PJ to domyslí". A zatím se mi to daří:-D
    Nehraju si na nějakou brutální realitu, ale zatím mi všechno tak nějak vychází a čile bruslím skrz vše, co jsem si natropil. Nicméně mám to jednodušší než d3stiny, protože jsem svět stvořil magicky a na nějakou evoluci ať už biologickou či kulturní prakticky nebyl čas...
    Jak to tak vypadá, mám se po kom poohlédnout, když mi zase někde skončí jeskyně a budu se poohlížet po něčem novém:-)
    Morniel

    OdpovědětVymazat

1. Do velkého textového pole napište komentář
2. Vyberte podpis, lze i anonymní
3. Klikněte na tlačítko "Přidat komentář"
4. Opište písmena z obrázku (ochrana proti spamu)