pondělí 1. září 2014

Smršť otázek pro zvídavé abariňáky

Toto číslo som sa rozhodla vyspovedať niekoho na Abarine relatívne nového, aj keď ako som sa neskôr dozvedela, už sa tu dávnejšie objavil - Samgar.
Trošku však panikáril ohľadom fotky, no nakoniec mi to vykompenzoval poslaním niekoľkých krásnych fotiek z jeho ciest, z nich som jednu reprezentatívne vybrala. Jeho slovami:
'K těm fotkám, nedám sice svoji fotku, ale pošlu Ti fotky, které jsem vyfotil na cestách, vybral jsem čtyři, nechám na Tobě, kterou tam dáš...jedna je Annapurna, když jsem byl v Himalájích, jedna je hinduistický chrám Pashupati, pak tam je AngkorWat- Kambodža a mám tam ještě Bamboo island z Thajska, nevěděl jsem co, mám toho hodně a nějak jsou pro mě důležité, já se moc nefotím spíš stojím za objektivem.'
Aj keď to bolo ťažké rozhodnutie, nakoniec som vybrala fotografiu z AngkorWat. :)


Ahoja :) Tak čo, máš na mňa chvíľku? :)
Ahoj, jasně mám akorát jsem doobědval a kouřím, takže ideální čas.

No paráda :)
Tak začneme zľahka. Ako si sa dostal na Abarin?

Je tomu nějaký čas, co jsem hrával DrD se skupinou kamarádů a jak jsme rostli, tak času ubývalo. Kdysi jsem našel servery, kde se dalo hrát tzv. Play by Post a začal jsem na nich. Jedním z nich byl i Abarin. Je asi důležité zmínit, že jsem tam dlouho nevydržel a skutečně jsem začal fungovat na Abarinu až od ledna 2014. Našel jsem ho přes Google, všemocný to nástroj moderní doby :)

Ach áno, Google náš všemohúci :D
:D je to tak

Bol nejaký dôvod prečo ťa to tu po druhý krát udržalo?
Určitě, byl jsem výrazně starší a objevil se u mě absťák, dlouho jsem si nezahrál. Nejdříve jsem se toho bál, věděl jsem, že to bude jiné, než hraní na živo a nakonec jsem si to velmi oblíbil. Je to hlavně díky místní komunitě a jeskyním pro nováčky, které jsou nutno říci velmi dobré, protože se mě tam ujali a vychovali mě :D Slovo vychovali je možná silné, ale řekněme že to byl  takový iniciační rituál do světa Abarinu a bez něj bych byl ztracen. Konkrétně jsem vstoupil do jeskyně Království v nesnázích a uajala se mě Harireta a vše mi vysvětlia. Můj první příspěvek jsem přepisoval, ale díky tomu jsem pochopil, jak to má správně vypadat. Obecně se dá říci, že jsou  tu velmi kvalitní jeskyně a velmi dobří hráči, to je hlavní důvod. Mám srovnání i se zahraničím, kde jsou sice jejich stránky technologicky dále, ale kvalita píříspěvků je nižší.

Tak to sme veľmi radi, že je Abarin v tvojich očiach tak vysoko. A áno, musím súhlasiť, že ľudia čo sa venujú nováčikom sú naozaj skvelí. :)
To určitě ano, já jsem velmi rád, že jsem si sem nalezl cestu a Abarin je jediným server, kde v současné době hraji a nehodlám ho měnit. Je to hlavně o komunitě a myslím, že většinová komunita je tady velmi dobrá. Nestihl jsem sice poznat většinu lidí, ale s těmi, se kterými hraji je to super. Hlavně se mi líbí jejich otevřený přístup a ochota pomoci a poradit. Nikdo z nás není neomylný a je to hlavně o přístupu. Kdyby se mě jako nováčka nikdo neujal, asi bych tady dlouho nevydržel a nic bych se nenaučil.
Áno, kvôli tejto komunite mám aj ja veľmi rada Abarin. :)

Čo tvoje meno Samgar? Aký má pôvod?
Na vysoké škole jsem studoval teologii a religionistiku a jako každý správný student teologické fakulty jsem měl zkoušky z Bible. Bible, jak je známo, je plná jmen. Mezi nimi byl i soudce Šamgar, ten který pobil 600 Pelištějců bodcem na pohánění dobytka. Když jsem si kdysi zakládal nick, tak jich spousta byla již zabraných a proto jsem sáhl po biblickém jménu.  A kupodivu tento nick nebyl obsazen. :D Tak jsem si ho ponechal a přijal za svůj. Svým způsobem si mě našel on a ne já jej. Chtěl bych jen dodat, že jsem nebyl fascinován skutky soudce Šamgara, ale spíše se mi zalíbilo to jméno.

Zaujímavé. :)
Šáhl jsem po prvním, na co jsem si vzpomněl :)
To sa niekedy oplatí. :)
Ano :)

A čo ty a jaskyne? Máš radšej hranie alebo PJovanie?
Obecně vzato jsem na Abarinu hlavně v roli hráče. Nechtěl jsem se vrhnout hned do pjování. Nejdřív bylo potřeba se trochu aklimatizovat. Jak jsem již uvedl je to o dost jiné, než hraní na živo. Jako hráče mě baví objevovat svět, který nám PJ představuje a interakce s jinými hráči. Abych si vyzkoušel i roli PJ, tak jsem založil dvě malé jeskyně, kde hraji s Harrietou a ta mě učí. Plánuji otevřít jeskyni v záři, která bude moje první velká.  Tzn. bude tam více, než jeden hráč a PJ :D
Oproti tomu, když jsem hrál s kamarády, tak jsme měli systém, kdy jsme se jako PJové střídali. Takže každý třeba rok vedl jeskyni a po něm nastoupil někdo jiný. Bylo to super, protože jsme se od sebe učili, každý k tomu přistupoval jinak a každý měl jiné nápady a to mě opravdu bavilo. Baví mě obě role, jak zprostředkovávat skrze vyprávění svoje představy, tak je vnímat a přijímat za své.  Hraní rpg má veliké kouzlo. Člověk se dostává do specifického bezčasí, jakéhosi mýtického času, kde platí jiné zákony, než v realitě. Psychologové by asi řekli, že se jedná o únik od reality, někdo by to nazval terapeutickou metodou a někdo by prostě řekl, že je to zábavný koníček. Lidstvo snilo od počátku bytí a my v této tradici pouze pokračujeme, smysl je stejný, akorát se změnila metoda s nástupem moderní doby. A co jiného nám udělá větší radost, než vypadnout ze své role, sundat si masku a vrhnout se jako někdo jiný do světů abstraktních?
Koukám, že jsem neodpověděl ještě na první otázku. V současné době působím v několika jeskyních, které vedou PJ Harrieta, Hauser, Pidzey a Cliff. Všechny jsou moc pěkné a skutečně si je užívám. Akorát občas nevím, kam dříve napsat :D Prostě se toho občas sejde moc :) 

Každopádne, držím palce pri zakladaní svojej veľkej jaskyne. :) 
 Děkuji, akorát připravuji fórum, je to poměrně náročné, protože tam musím popsat svět a informace o něm. :D

Keď sme pri tom, v akom svete hráš najradšej? Fantasy? Sci-fi? Alebo niečo úplne iné?
Na otázku zda sci-fi, nebo fantasy? Nejsem vyhraněn, mám rád cokoliv, co má nějakou myšlenku, byť je sebezvrhlejší. Musí to být dynamický svět, velmi osobitý. Důležité je, abych v něm našel prostor, pro vyprávění, nebo pro svoji postavu. Zasadit správně postavu do světa, totiž nemusí být vždy jednoduché. Každý imaginární svět, stejně jako ten reálný, musí mít svoje zákonitosti, neduhy a problémy. Jinak by v něm nevzešli hrdinové.
Sci-fi má výhodu současné doby. My v podstatě žijeme sci-fi. Když si vezmeš, že v roce 1902 vznikl film Cesta na Měsíc a pak o 67 let později vystoupil první člověk na Měsíci, je něco úchvatného. Dnes je zrychlená doba, takže to, co jsme mohli sledovat v sériích Star Treku třeba před 10 let, myslím dotykové tabulky, tedy tablety, je dnes realitou. Proto má sci-fi velkou výhodu, jak pro hráče, tak pro PJ. Můžeme jen domýšlet a posouvat současnou dobu. Navíc, ve sci-fi lítají velké vesmírné lodě a to je cool J
Fantasy zase umožňuje převrátit realitu a udělat z ní něco jiného, ne že by to ve sci-fi nešlo, ale u fantasy je to podle mě jednodušší. Tvoje fantazie může pracovat úplně jiným směrem a můžeš si dovolit opravdu hodně. Zvláště, pokud ve světě je přítomnost magie a ty nemusíš racionálně vysvětlovat, proč k tomu došlo. Prostě řekneš, vyšší magie J
Poslední kapitolou jsou postapokalyptické světy, jejichž jsem také velkým fanouškem. A tam si můžeš dovolit velká zvěrstva :D Jak na hráče, tak na PJ. Navíc inspirací a to nejen herních, je mnoho.  Připomeňme klasiky jako je Mad Max, nebo knižní Malevil, popřípadě hra Fallout.
Za tu dobu, co jsem hrál stolní rpg, jsem si oblíbil několik světů a to hlavně Warhammer 40K, Eberron, Dark Sun, Star Wars, Golarion a Ravenloft. Každý z nich je specifický a má náboj, který mi dává inspiraci pro tvorbu příběhů a postav v nich. Dělal jsem si i vlastní svět kdysi, ale dnes už na to není čas.

Tak s tým určite súhlasím, najmä čo sa týka tej časti o sci-fi. :) Ale aj čo sa týka nedostatku času. Tiež mi to príde, že už to nie je čo to bolo. :D
To určitě není, clověk, jak stárne nemá méně času, ale prostě jej jinak přehodnocuje všichni máme ve vínku stejně času, můžeme za den stihnout více věci, ale každý s tím nakládá jinak. Když si vezmeš, že máme ve vínku stejně času, jako měl třeba Kolumbus, Einstein nebo třeba Goethe, tak se občas stydím, jak s ním nakládám, ale zase se utěšují tím, že každý je v nečem jiném dobrý.
Mimochodem tohle ctím, že je lepší být v něčem dobrý, než nejlepší :D
Tak samozrejme, je to hlavne tým, že ako si človek delí ten čas a priority, ale to si myslím, že je celkovo na dlhšiu debatu. :)
Ale s tým druhým výrokom musím súhlasiť tiež. ;)


No ale teraz ešte na chvíľu späť k Abarinu a potom ti už dám pokoj. ;)
Máš nejakú obľúbenú postavu, prípadne typ postavy?

Oblíbenou postavu? Popravdě, asi jsem měl víc štěstí, než rozumu a všechny postavy na Abarinu mám oblíbené. Snažím se každou udělat jinou a nejdéle mi trvá je polidštit, tedy udělat z nich normální lidi a ne superhrdiny.  Nikdo z nás není dokonalý a dokonalost mě nebaví. Proto důsledně dbám na to, aby postavy měly nějaké nešvary. Díky hraní těchto negativních vlastností se mi daří do nich více vžít a užít si i docela legraci. Mám postavu, co trpí obsedantně kompulsivní poruchou, mám postavu která je závislá na prášcích na spaní a alkoholu, stejně tak mám postavu, co se narodila do zlaté klece, je bohatá, ale má deprese středního věku, protože má skoro vše, co chtěla a neví kam dál směřovat, jakou další laťku si nastavit.
Nemám žádného rytíře v nablýskané zbroji, který na bujném oři vyrazil, aby zachránil svět a našel nejkrásnější princeznu.  Já bych tento typ postavy nezahrál, což je moje velká slabina. Moje postavy se snaží většinou ve světě přežít, mají svoje sny a cíle, ale ne vždy se jim daří je naplnit. Zároveň se snažím nevytvářet postavy, které by mi byly povahově blízké, ono to nikdy nejde 100%, v jistých mezích to jde udržet. Je mi jedno jestli postava je chytrá, nebo hloupá, ale vždy mají jedno společné, jsou docela upovídané, což je občas na škodu ve hře. Nemyslím tím, že by to vadilo PJ, nebo hráčům, ale někdy lehce zkomplikují situaci, protože řeknou něco, co by neměly.
V zkratce ctím, že v nedokonalostech je kouzlo a unikátnost, tedy jistý druh krásy. Navíc nešvary a nedokonalosti dávají PJům možnosti, jak eskalovat občas i banální situace, které by leckterý superhrdina přešel jako nic. U mě tento postoj přišel hlavně s věkem, když mi bylo 12, tak jsem chtěl, aby každá moje postava byla v něčem nejlepší. Teď mi bohatě stačí, když umí jednu věc dobře i kdyby ta věc byla totálně nepoužitelná pro normální život :D
Pekne. :) Popravde, ja som na tom podobne, tiež nemám rada také "ploché" postavy, potrebujem aby mali niečo v pozadí, aj keď to nie vždy vidieť. :)

Díky, jsme stejného názoru :) Ono je to pak větší zábava.

To rozhodne. ;)
 

Ešte na koniec by som sa spýtala, je niečo čo by si chcel na Abarine zmeniť?
Abarin sám na sobě těží z výborné komunity, která se kolem něho točí. Já spíše, než změnit, bych chtěl Abarinu popřát, aby tato komunita vydržela co možná nejdéle a přicházelo postupně čím dál tím více nováčků, kteří Abarin přijmou za svůj. Přeji mu zároveň, aby se se dočkal svého mladšího bratříčka, tedy hodně diskutované nové verze, která by mohla mít dva důležité důsledky. Za prvé se lidem na Abarinu bude více líbit a za druhé by to mohlo přitáhnout větší pozornost. Myslím si, že by Abarinu prospěl systém dobrovolných příspěvků, tedy kdo by chtěl, mohl by něco přispět. Neměl by z toho žádné výhody, jen dobrý pocit a možná zveřejnění na nějaké listině, nebo fórku.  Vybrané peníze by se pak mohly použít na rozvoj Abarinu a hosting domény, nebo na jiné vychytávky. Když si vezmeš, kolik tady člověk stráví času a jen za kino dneska dáš běžně 150 Kč, tak mi to přijde nepoměr.  Samozřejmě základem příspěvků by bylo to, že jsou zcela a jen dobrovolné a ten kdo přispěl, by neměl žádná speciální práva, nebo výhody. Každý by pak mohl přispět podle svých možností a necítil by se špatně, někdo by poslal 20 Kč, někdo 100Kč atd..Tento způsob financování je zcela běžný na zahraničních serverech a všiml jsem si, že není výjimkou ani v ČR.

To určite znie ako dobrý nápad. Budem dúfať spolu s tebou, že sa vydarí. :)
Doufám, že ano. Navrhl jsem to Janice a Margit a ony to teď řeší s adminy a moderátory.

Budem sa tešiť. :)
Každopádne ti ďakujem za rozhovor, bol skutočne zaujímavý. :)

Máš ešte nejaký odkaz čo by si chcel povedať čitateľom?

Já Ti také moc děkuji za rozhovor. Byla to pro mě velká zkušenost, takový výlet do neznáma. Musím říct, že jsem byl trochu nervózní, ale díky Tvému přístupu jsem se uklidnil. Čtenářům bych vzkázal, že mají obrovské štěstí, stejně jako já, protože jsme narazili na Abarin, nevšední projekt, který nám pomáhá přežívat v této nelehké době a zajišťuje nám nemálo zábavy a prostoru pro to nejdůležitější. Prožívat svoje sny a dělit se o ně s někým, kdo je na stejné vlně. Můžeme každý večer zapomenout na všední starosti a řešit úskalí a příkoří, které nám do cesty vrhají mocní PJ a naše postavy se přes ně musí dostat, aby došli ke svému cíli. Zároveň nám všem přeji, aby nám nikdy nedošla fantazie a chuť hrát, aby pro nás ostatní hráči byli zdrojem inspirace, nových poznatků a velké dávky zábavy.  I v těch nejtěžších chvílích se totiž máme kam vracet, abychom si odpočinuli, na místo, kde ožívají představy a sny, na místo, kde je jedno, jestli jste v životě bohatí, nebo chudí, jestli jste věřící, nebo nevěří, na místo, kde se můžeme naprosto uvolnit a na chvilku zapomenout. Jsem za to velmi vděčný, že našel tuto oázu klidu v hektické době, kterou bezesporu tato doba je.
možná tam byly občas nějaké překlepy :D za to se omlouvám.
To nevadí. Ten koniec si veľmi pekne napísal. :)

Děkuji, nějak mi to šlo z duše a i to tak cítím.
Bolo to cítiť. ;)
Prajem krásny zbytok nedele. :) 


= Samgar a Bludička =

2 komentáře:

  1. Je zde mnoho myšlenek, které mne přibližuji k filosofii hráče i mne nutí se zamyslet nad způsobem hraní, mých postav. Člověk se učí celý život a stále nachází novou inspiraci a v tom je komunita Abarinu velkým přínosem. Nehraji tu moc dlouho a i mne zde uvedla Harrieta a usnadnila mi začátky hraní. Nápad s nováčkovskou jeskyní byl geniální tam jsem se učil potlačovat začátečnické chyby a opravdu oddělit hráče od postavy. Psát co dělá a vidí postava a né to co vidí hráč a ví hráč. Co budu povídat neměla to se mnou lehké, snad už se to zlepšilo, ale stále se musím hlídat ať nedělám chyby.
    Nikdy mne ani nenapadlo, jak je těžké vést jeskyni jako PJ snad to společně s hráči kteří v ní jsou zvládnu k spokojenosti nás všech a tímto jim též děkuji za trpělivost kterou s mým PJ-váním mají.

    přeji Abarinské komunitě ještě hodně společně strávených chvil.

    Váš Cliff

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavý rozhovor se zajímavým člověkem. A taky hodně podnětný rozhovor. Myslím, že nápad s účtem pro dobrovolné příspěvky je velice zajímavý a neměl by zapadnout. A kdyby to pomohlo k tomu, že by se maličko zmodernizoval server, bylo by to super. Víc takových lidí, kteří mají bezva nápady:-) Harrieta

    OdpovědětVymazat

1. Do velkého textového pole napište komentář
2. Vyberte podpis, lze i anonymní
3. Klikněte na tlačítko "Přidat komentář"
4. Opište písmena z obrázku (ochrana proti spamu)