sobota 30. března 2013

Jeskyně nejen na motivy...

Jeskyně Služebníci zla

Protože jeskyně na motivy knih, filmů či her pomalu dochází, budu vám nadále představovat ve stejném duchu i ostatní zajímavé jeskyně na Abarinu. Dnes se tedy můžete seznámit s první z nich, s jeskyní Služebníci zla, její PJ je Lišák.

Když jsem dělala rozhovory o jeskyních na motivy, psala jsem k nim krátký úvod. Protože jeskyně Služebníci zla není jeskyní na motivy knihy, filmu, ani hry, ta čest nám ji krátce představit, připadla jako PJ tobě. Takže, co bys nám o téhle jeskyni řekl? Jak bys nám ji představil?
Hmmm… Tak to tedy děkuji. :-D

Jak jen do toho?
Služebníci Zla měli být od začátku jeskyní trochu netradiční.
Ve většině jeskyní hráči asi obvykle hrají za chrabré rytíře, odvážné vesničany, dobré elfy, podmračené čestné trpaslíky či dobrosrdečné hobity. Společně řeší problémy, pobíjejí nestvůry, stíhají proradné ničemy, kteří narušují chod jejich poklidné či méně poklidné země a bojují proti zlu, které se u nich chce rozmáhat. Nestvůry a skřety likvidují po tuctech a zpravidla se jich příliš neptají, co tomu ti zlí říkají.

Jeskyně Služebníci Zla měla umožnit hráčům nahlédnout na tuhle situaci z druhé strany. Zahrát si za ty proradné ničemy a likvidované nestvůry. Přimět je zamyslet se nad tím, proč jsou ti ničemové vlastně zlí, proč dělají to, co dělají. Jak se při tom asi cítí a jaké to je, být těmi dobrými likvidován (po tuctech… :-D).

K tomu jsem vytvořil vlastní svět. Aby fungovalo to základní ostře ohraničené pojetí dobrý/zlý, musel jsem se trochu přidržet klasického schématu a vytvořit mocnou říši Zla Antarkag a za vysokými těžko prostupnými horami Slulgurkagaru říše Sanarosu, Galey a hvozd Dargvond, které proti němu bojují.
Na začátek jsem se pokusil ukázat hráčům, proč je ta říše Zla opravdu zlá, jak to tam chodí a proč. Na druhou stranu moc schémata nemusím a na dělení dobrý/zlý od základu a narození příliš nevěřím, takže jsem se snažil logicky zdůvodnit, proč tomu tak je. Jen hráči sami asi musí posoudit, nakolik se mi to podařilo.

Zajímavé je, že většina postav si vybrala původ postavy právě v krajích, které proti Antarkagu bojovaly a nikoli přímo v říši Zla… ale proč ne, byla to jejich volba. :-)
Ano, chápu tohle pojetí, většinou se také nespokojím s tím, že je někdo zlý, prostě protože je ;)

Takže vlastní svět. Jaká má tenhle svět oproti jiným fantasy světům specifika? Co se třeba ras, bytostí nebo magie týká?

Co se týče ras, není nijak zvlášť specifický. Najdete tu lidi různých kultur obývajících různá prostředí, drsné horaly, severské barbary, obyvatele pohraničí, divoké kmeny jižních pralesů, stepní bojovníky i obyvatele pouští. Také elfy žijící ve hvozdu, ale i jiné ve vlastních městech, jejichž bílé koráby hrdě tu brázdí moře celého světa. Jsou tu trpaslíci různých rodů, hobiti, jejichž úrodná zemička významně zásobuje část známého světa vybranými lahůdkami.
A pak pochopitelně ti druzí, drobní skřeti i mohutní skuruti žijící hluboko pod strmými štíty Skulgurkagaru, horští trollové a mnohé nestvůry hlubin, které snad ještě ani nemají jméno…
Svět je dost velký a rozmanitý, aby se sem vešlo vše, co si fantazie skalního drakobijce žádá. :)

Základ světa je tedy dosti klasický, úmyslně, aby nebylo třeba příliš mnoho vysvětlovat a hráči netápali. Na druhou stranu je dobré, když v něm o překvapení není nouze, když tu není jen to, co se mohou dočíst v pravidlech DrD, když se tu mohou proletět na obrovském krvosupovi nebo potkat chelistara - jezdce na nestvůrném pavouku.
A také narazit na něco, o čem v životě neslyšeli a teď se s tím nějak musí vyrovnat… To je možná to, co sice nese velkou míru nejistoty, ale zároveň je pro některé hráče i velmi napínavé. Alespoň doufám.

Magie tu je rovněž. Není nějak ostře specifikovaná, stejně jako v klasickém dračáku může pramenit z mysli nadaných jedinců, ale také z bylin a rostlin, předmětů.
Také může vyvěrat ze Země samé, být ve větší míře přítomna v různých místech, především v oblastech narušení obvyklého běhu světa.
Nu a nakonec tu jsou i světy jiné, opředené tajemstvím a nejistotou, ze kterých do našeho občas může cosi pronikat… A nemusí to být vždy právě příjemné. Každopádně však určitě zajímavé...

Důležité jsou postavy, které tuto moc mohou zpracovávat. Mohou to být mocní mágové sídlící v odloučení ve Vysokých věžích, různí léčitelé, čarodějové různého zaměření či nekromanti, kteří možná dokáží víc, než se může obyčejnému člověku zdát. Druidové jsou nejmocnější uprostřed hvozdů a šamani pomalovaní symboly vzývají kosti, kámen a krev. Kováři u výhní vtepávají do oceli stříbrné žhnoucí runy a to, co dokáže vykouzlit vyhlášený vážený hobití kuchař, to prosím také není jen z našeho světa. ;-)
Vyskytují se asi prakticky u všech ras a každá si tu magii zpracovává po svém.

A ovšem, je tu také Víra, ať už v Sedmero Bohů, o níž se opírají rytířské řády Galey a Sanarosu, či v Něj, Strašlivého Kargriograla, jehož pravé jméno vysloví jen temní kněží při pravidelných krvavých obětech Jemu.
Je vidět, že mají postavy v tomto světě opravdu na co těšit - nebo se čeho bát ;)

Jak jsi ty jako PJ spokojený s výběrem hráčů, co se postav týká? Chybí ti tam někdo, nějaký typ, v který jsi doufal? Anebo je podle tebe zastoupení postav a jejich schopností či dovedností dost pestré?

Tak abych pravdu řekl, není to tak, že bych si chtěl určovat, kdo za co chce hrát. To je jen na hráči a já jsem tu proto, abych to jeho postavě udělal dostatečně zajímavé. Spíše se dá říci, že jsem vždycky zajásal nad tím, co si někdo vybral. Každá z těch postav byla zajímavá, byly dobře propracované, promyšlené, měly za sebou historii a svůj vlastní příběh. Každá byla specifická, každá mohla přinášet zábavu ostatním a všechny se tam hodily.
Sešli se tu opravdu výjimečně dobří hráči a já jsem tomu moc rád.
Spíše mne mrzí, že tolik postav z různých důvodů odpadlo a jen některé byly převzaty či nahrazeny.
Ale při tom, jak dlouho ta jeskyně už jede, zase není divu. Je to jen hra a člověk si nemůže pořád jen hrát, má také povinnosti. A já to chápu. :-)
Ano, to je pravda a zase na druhou stranu - když vidím, jak některé jeskyně zaniknou, sotva vzniknou, je krásné, že Služebníci zla pořád pokračují ;)

Mohu se teď dotknout trochu citlivého tématu - a to smrti postav? Žádný PJ nezabíjí rád postavy, i když i tohle k hraní patří. A dvě postavy takový konec potkal i v tvé jeskyni...

Popravdě nejen dvě, bylo jich víc, ale ty zezačátku tak dopadly hlavně díky neaktivitě jejich hráčů.
Ne rozhodně nezabíjím rád postavy. A velice mne mrzí, že to tak dopadlo. Ale ať mne to mrzí sebevíc, nemohu jinak, než se pokoušet být spravedlivý.
Tohle je drsná, temná jeskyně. A pokud má hráč věřit, že jeho postavě hrozí nějaké nebezpečí, musí to být nebezpečí skutečné. Hrdina je hrdinou proto, že nebezpečí překonává. Že se mu postaví nebo mu alespoň unikne, pokud je příliš veliké. Ale každý takový pokus nese riziko neúspěchu, v krajním případě neúspěchu fatálního.
Snažím se být co možná nestranným rozhodcem akcí, o které se okouší postavy. Pokud se rozhodnou pro přímý střet na život na a smrt s jinou vlastní postavou, nemohu udělat nic jiného, než jejich střet spravedlivě rozhodnout.

Jistě, pán jeskyně má vždy možnost spustit v kritickém okamžiku například zemětřesení. Jenže za prvé by takové řešení nebo vlastně jen odklad boje nikoho zúčastněného ani dost málo nepotěšilo a za druhé… proč bych to dělal?
Pokud po tom hráči opravdu touží, jsem tu proto, abych jim i takovou věc, jako smrtelný střet s jinou vlastní postavu, umožnil.
Chápu… Tak jen doufám, že má Angela po ničem takovém nezatouží :-D

Mám dojem, že tahle jeskyně má jisté specifikum i co se vztahů mezi postavami týká. Rozhodně zde neprobíhá nějaké velké sbližování a kamarádění se mezi postavami, tedy alespoň ne v takové míře, jako v jiných jeskyních.
Nebo se pletu?

Inu, to je jen na ní. A na tobě. :-D

Nu, je pravda, že "zlé" a zlu sloužící postavy, se kterými hráči vstupovali do jeskyně, se od začátku přirozeně chovají k ostatním trochu jinak, než je běžné. Je to logické.
V prostředí, kde už tradičně silnější požírá slabšího a zoufale se musí snažit, aby sám nebyl sežrán, kde se na projevy soucitu a pomoci druhému hledí jako na slabost, které je třeba okamžitě využít, je velmi nebezpečné budovat si nějaké přátelské vztahy s ostatními.

Začátky byly proto poměrně netradiční, antipatie se objevily velice hezky a téměř okamžitě. Reakce na ně byly rovněž zajímavé, vedené motivacemi, které se mi moc líbí.
Hráči své postavy v tomto směru vedou velmi dobře, jejich chování plně odpovídá tomu, co postavy zažily. Příliš pěkné zážitky to pochopitelně nebyly u žádné z nich.

Naproti tomu bych rozhodně netvrdil, že se vztahy mezi nimi nerozvíjejí. Naopak, mezi některými se začínají velmi zajímavě košatět a zaplétat. Nebudu je vyjmenovávat, ale díky vám je jich poměrně dost. Jejich motivace jsou určitě různé. A tak je to správné.
Ostatně nedávný drsný střet s fatálními následky mezi více než zajímavou postavou Kiry a skvěle záporáckám Sharamem na straně jedné a Lordem Sothem, Ulathem a Kruunem na straně druhé, byl také výsledkem velmi zajímavých vztahů postav. Negativních vztahů, pochopitelně, ale nemyslím si, že by se při jejich hraní hráči nudili.

Jestli se v budoucnu budou postavy sbližovat a kamarádit, je jen na vás. Myslím ale, že vývoj jejich vztahů každopádně bude stát za to.
Ano, já to taky beru tak, že k téhle jeskyni ty zajímavé a ne vždy přátelské vztahy patří a taky jsem zvědavá, jak se budou vyvíjet dál. Ale jen tak, pro jistotu - už máš vyhlídnuté nové hráče, kdyby se družinka nedej bohové pozabíjela mezi sebou? :-D
Heh, tak takhle nad tím přemýšlet mne ještě opravdu nenapadlo. :-D
Ne, nové hráče vyhlídnuté nemám. O dobře hrající spolehlivé hráče je nějak nouze. Myslím o takové, kteří by to s námi chtěli táhnout další nikoli jen měsíce, ale spíše roky. Ale kdyby se nějací objevili a v ideálním případě chtěli převzít neaktivní postavy v družince, které jejich hráči z různých důvodů opustili, byl bych velice rád. ;-)
Tak, slyšte, čtěte! Koho by nelákalo si zahrát v jeskyni, kde sloužíte zlu, můžete opravdu umřít a ostatní postavy vás asi nebudou mít rády? Tomu přece nemůže nikdo odolat ;) Tedy mě to alespoň náramně baví ;)
Tak, reklama vyslána mezi Abarinské ;)

A na závěr jedna trochu otřepaná otázka - co bys přál jeskyni, nám hráčům a sobě jako PJ?

Děkuji za pěknou reklamu. :-)

Na otřepanou otázku mě bohužel napadá jen otřepaná, leč pravdivá odpověď.
Přál bych si, aby jeskyně byla stále zajímavá a zábavná.
Nám všem, aby nás nejen ona, ale i všechny ostatní, stále bavily. Abychom si na ně a na sebe vzájemně dokázali udělat čas.
A sobě jako PJ? Snad trošičku více toho volného času. Abych dokázal plnit očekávání hráčů a mohl jim dát každý den trošku toho odreagování od starostí všedních dnů.
Tak to je moc pěkné přání, a mohu asi říct za všechny, že v jeho splnění budeme doufat - a snad i my pro jeho splnění něco uděláme.
Děkuji ti za trpělivost a tvůj čas ;)

Není zač, rádo se stalo. :-)

= Lišák a Janika =

1 komentář:

  1. Puff...

    Mám trošičku černé svědomí, i když to k záporákům asi patří, no ne?
    Strašidelné vidět se za každou zmínkou o něčím sporu, nedej Bože něčí smrti (ano, smrt Kiry a mimořádně skvěle zahraného Sharama beru na své triko, Kruun s Ulathem byli jen nástroj k vykonání rozsudku).
    Nu což, hraji zlouna prvně a jen tiše doufám, že mi to docela jde a já se držím charakteru postavy. To pak lítají facky velmi rychle a velmi snadno a někdy se to malinko přitvrdí...

    Doufám, že mi to hráči Kiry a Sharama odpustili a na svoji obranu hlásím: neměli si koledovat! :D

    Melker

    OdpovědětVymazat

1. Do velkého textového pole napište komentář
2. Vyberte podpis, lze i anonymní
3. Klikněte na tlačítko "Přidat komentář"
4. Opište písmena z obrázku (ochrana proti spamu)