A jestli ano, tak víte, že je právě dneska? (Psáno k datu vydání tohoto čísla NAMRO.)
Jestli si odpovídáte "ne", můžete tuto neznalost napravit v tomto článku...
Druhému úplňku v jednom měsíci se v anglicky mluvících zemí říká Blue Moon, tedy modrý Měsíc. Přikládá se mu velký magický význam a je považován za výjimečný až magický. Dokonce existuje anglické úsloví »once upon a Blue Moon«, což znamená přibližně totéž jako české »jednou za uherský rok«, tedy nepříliš často. Tenhle jev není vůbec běžný, v jednom roce bývá většinou 12 úplňků. Dva úplňky za měsíc se objeví přibližně jednou za dvaapůl roku. Důvodem vzácnosti tohoto jevu je, že doba 29,53 dní mezi úplňky je o něco kratší než počet dní v průměrném měsíci.
"Modrý úplněk" bychom neměli zaměňovat za modrý měsíc.
Modrý kotouček na nebi opravdu neuvidíme. Název "Modrý úplněk" se používá jen pro označení dvou úplňků v jednom kalendářním měsíci.
Trocha magie:
O vlivu úplňků se všeobecně tvrdí, že je velice silný na psychiku člověka, že má schopnost a sílu očišťovat a čarovat.
Modrý úplněk je o proti obyčejnému úplňku jiný. Dalo by se použít srovnání "jako silná turecká káva" mezi cappuccinem a rozpustnou meltou...
Při "modrém úpňku" můžete začít činnosti, na které jste si před tím netroufali, to co jste se báli naopak ukončit - teď beze strachu můžete.
Pokud jste zvyklí při úplňku nabíjet svoje talismany a amulety, při modrém úplňku je pak jejich síla zdvojnásobená.
Při úplňku dělají mágové a čarodějky různé rituály a kouzla.
V tomto úplňku ale mají možnost si vyzkoušet zakouzlit všichni.
Můžete kouzlit se svíčkami, s kamínky, můžeme provádět kouzla na penízky, uzlíková kouzla, kouzla s papírky a fixou... Jít na sběr bylinek a vyčarovat s nimi velice silné a účinné mastičky a jiné lektvary, nebo jen usušit do zásoby. S vhodnou bylinkou si můžete i krásně pročistit vaše domovy.
Když se v období před - nebo v čase modrého úplňku rozhodnete dojít si někam na výklad (z karet, kávy, křišťálové koule), věřte - že věštby jsou přesné jako švýcarské hodinky a poměrně rychle se plní.
Ale jedno mějte na paměti. Raději si dvakrát rozmyslete a přesně definujte svá přání. Musí mít jasnou, přesnou formulaci, slovo od slova. Přání se totiž mohou splnit opravdu doslovně a jakýkoliv váš omyl pocítíte. A těžko se pak nechtěného zbavujeme... Na odložená přání neexistují ani skládky, ani útulky.
A nezapomeňte:
ať už budete čarovat s čímkoliv, vždy jen v dobrém úmyslu pomoci jiným nebo sobě. Nikdy ne naopak. To co se v tomhle čase plní 2x, to co je silnější 2x, vrátilo by se vám jako bumerang také 2x rychleji.
A trochu profánnosti:
Původně se termín „Modrý úplněk“ používal ve farmářských ročenkách ze severní Ameriky už od počátku 19. století pro označení třetího úplňku v jednom ročním období, ve kterém nastanou čtyři úplňky (obvykle jsou tři). Ke dvěma úplňkům za jeden kalendářní měsíc přitom dochází asi 1,5 krát častěji než k Modrým úplňkům podle původní definice. Traduje se rovněž, že rčení „once in a Blue Moon“ odpovídá vlastně slovanské pořekadlo „jednou za uherský rok“ pocházející nejspíš z období turecké expanze do Evropy v 16. až 17. století, kdy byli najímáni vojáci k službě do Uher. Ta se však mnohdy k nelibosti vojáků prodloužila až na doživotí, takže „uherský rok“ byl někdy opravdu dlouhý – podobně jako „Modrý měsíc“.
Proč však bývá jako „Modrý měsíc“ označován zrovna třetí úplněk v období se čtyřmi úplňky? Farmáři mají pro každý úplněk v roku zvláštní pojmenování. Například první úplněk po jarní rovnodennosti se nazývá „měsíc vajec“. Když ovšem připadnou do jednoho ročního období čtyři úplňky, musel by se poslední úplněk v daném ročním období jmenovat jinak než obvykle. Například v případě zmíněného prvního úplňku po jarní rovnodennosti by to nebyl „měsíc vajec“, ale již „měsíc mléka“, který jej následuje. Proto se pojmenování posledního úplňku v daném ročním období zachovává a úplněk, pro který v daném ročním období chybí jméno, se označuje jako „modrý“.
A kdy bude příští dvojitý úplněk v jediném měsíci? Tak na ten si budeme muset počkat až do července roku 2015...
PS: Modrý měsíc není jen astronomický (či spíše kalendářní) termín, ale také značka amerického piva, jehož výrobce nezapomněl druhý srpnový úplněk zmínit i ve své reklamní kampani.
Jak nepoetické vysvětlení tak poetického pojmu. Ále jo, o žvanec šlo vždycky až na prvním místě (když pominu mrzký peníz ;o), takže je to pochopitelné... ;o) Každopádně jsem zase o něco ochytřena. Díky! ;o)
OdpovědětVymazatKdo musí povinně koukat na Šmouly, ten ví, co je to Modrý měsíc:) a já na ně žel koukat musím!:)
Vymazat