úterý 28. února 2012

PJská AKADEMIE /5. díl/

Máte příběh, víte, jak do něj dostat jednotlivé postavy, máte jasno, kdo bude družinu provázet. „Špinavou práci“ už máte za sebou! Hurá! A teď je ta správná chvíle na malé PR, neboli „public relations“ neboli „reklamu“. ;o) To, na čem jste zatím dřeli, je uvnitř. Připraveno v krásné malé krabičce, převázané hedvábnou stuhou. Hráči zatím nic netuší. No jo, jenže jak mají poznat, že jste si s tím dali takovou práci?! Že je uvnitř v krabičce něco úžasného, tajemného, napínavého… prostě jeskyně, kterou by si neměli za žádnou cenu nechat ujít?!

Jako PJ máte dva základní nástroje, jak přilákat váhající hráče. Tím klíčovým je kvalitní verbíř (o tom příště) a kvalitní, poutavý úvodní příspěvek v jeskyni. A ten probereme právě v tomto čísle.

Tohle je ten moment, který vám může pomoci získat kvalitní hráče. Každého z nás zaujme něco jiného, ale určitě by měl mít úvodní příspěvek šmrnc a spád. Nebojte se využít malou „scénku“, nastínění nějaké epizodky, která naznačí, o co půjde. Právě podle toho můžou hráči poznat, jakým stylem píšete. Jestli umíte navodit tu správnou atmosféru a napětí, jestli dokážete psát aspoň trochu gramaticky správně a jestli je hra s vámi bude vůbec bavit.

Aby bylo jasné, o čem mluvím, dávám pro ilustraci dva příklady. Jde o ten samý příběh, ale sami posuďte, který „PJ“ by vás zaujal víc.

Nad Talokem, přístavním městem provincie Bertana, se rychle stmívá. Obchodníci balí zboží vyskládané na stáncích podél celého přístaviště a rybáři nakládají sítě na své bárky, aby vyrazili na noční lov. Drobné šalupy i bachraté obchodní flauty se poklidně pohupují v bezpečí doků a špinavé přístavní krčmy pulsují svým živelným rytmem.

Theresa se znuděně protáhla a opět se opřela o nároží chátrajícího domu za svými zády. Večer teprve začínal a málokdy měla kunčafta před setměním. I když dneska možná bude mít štěstí. Zpoza rohu se vypotácel obtloustlý chlapík v honosných měšťanských šatech. Jeho nejistý krok a nahrbená postava svědčili o tom, kde strávil posledních pár hodin. „Tenhle by si mohl dát říct…“ nezaváhala ušmudlaná dívka a s vyzývavým vlněním boků vyrazila vstříc své kořisti.

Jen pár kroků od ní muž zavrávoral a s tlumeným žuchnutím se sesunul k zemi. Nehybně zůstal ležet na boku. Dívka se poplašeně rozhlédla, ale nikdo si ležícího muže v ústí tmavé uličky nevšímal. Po chvilce zaváhání k němu přiklekla a překulila jeho bezvládné tělo na záda. Na hrudi se rychle zvětšovala krvavá skvrna a i v panujícím šeru byl mužův obličej voskově bílý. „Bože…“ vydechla tiše. „Vždyť to je radní Henslin. Strážce pokladnice. Takže dostali dalšího…“

Zpráva o Henslinově smrti se rozběhla čtvrtí rychlostí blesku. Už třetí radní zavražděn během jediného měsíce. To už nemůže být náhoda! Provinční rada, sestávající z devíti významných velmožů, je už teď strachem bez sebe. Pokud s tím rychle něco neudělají, může zemřít další z nich. Ale kdo? A proč? Jména zavražděných nepatřila ke stejnému klanu v radě a celé to nedává smysl. Brzy se o to začne zajímat král, a pokud bude muset zasáhnout, neskončí to dobře. Pro nikoho v provincii…

NEBO

Město Talok je přístavní tepna v provincii Bertana a za poslední měsíc byly zavražděni hned tři členové Provinční rady. Jejich smrt spolu zdánlivě nesouvisí. Nebyli členy stejného klanu v radě, takže se zdá nepravděpodobné, že by vraždil některý z jejich členů, aby tím získal převahu v Radě.

Vašim úkolem bude rozplést nitky intrik a přijít na to, kdo vraždí členy Rady dříve, než bude zavražděn další z nich.

Tak co, jak byste se rozhodli? ;o) A teď už malé shrnutí, jako obvykle.

TÉMA:

Úvodní příspěvek v jeskyni

OBSAH:

Co by nemělo chybět:

• krátký příběh – poslouží lépe než strohý popis faktů a zároveň napoví, jakým stylem píšete
• náznak zápletky – nemusíte tam psát, jaký bude úkol postav, ale neměl by chybět aspoň náznak, o čem to bude
• napětí – zkuste si pohrát se zvědavostí hráčů, pokud se budou chtít dozvědět, jak to bude dál, máte vyhráno

NA CO SI DÁT POZOR:

- moc nebo málo z příběhu – pozor, abyste odhadli správnou míru. Pokud prozradíte moc, bude to nudné a zbytečně vytáhnete trumfy dřív, než je to nutné. Z napínavého příběhu uděláte jednoduchou banalitu. Pokud naopak hráč nepochopí, o co tam jde, pravděpodobně taky nenajde důvod, proč by se měl do té jeskyně přidávat.

- gramatické chyby – je tu hodně hráčů, kteří si i přes současné trendy potrpí na gramatiku. Není to nutně jen kvůli úchylce v českém jazyku, ale i proto, že bez hrubek, překlepů a chybějících čárek se text prostě lépe čte, nic neruší dojmy a celkově text lépe vyzní. Zkuste psát příspěvky např. ve Wordu.

- vizuální atraktivita textu – pokud napíšete stránku textu bez odstavců a odlišení přímé řeči (tučně) nebo myšlenek (kurzíva), bude z toho blok slitých písmenek a nikomu se to nebude chtít číst. Čleňte text do menších částí, vyplatí se to.

= Niniane =

Žádné komentáře:

Okomentovat

1. Do velkého textového pole napište komentář
2. Vyberte podpis, lze i anonymní
3. Klikněte na tlačítko "Přidat komentář"
4. Opište písmena z obrázku (ochrana proti spamu)