pondělí 30. ledna 2012

PJská AKADEMIE /4. díl/

Příběh je hotový, máte připravená i CPčka, která budou družinu provázet příběhem. Co teď? No, nezbývá, než do příběhu dostat samotné postavy! Dnešní díl bude o tom, jak zařadit postavy do příběhu a co všechno byste o nich měli vědět, ještě než je přijmete – tady vám nejvíc napoví dobře udělaný životopis postav. Začneme odzadu, protože nejen v dnešní době se bez kvalitních informací neobejdete!

Ne každý PJ životopis vyžaduje, ale je to výborná pomůcka, která vám pomůže udělat příběh co nejrealističtější. Podle toho, co má postava za sebou, dokážete odhadnout její místo v družině a také jí můžete připravit spoustu překvapení šitých na míru jejím schopnostem a zkušenostem. Co má být v takovém životopisu? Tohle je možná rada spíš pro vaše hráče, ale vy jste PJ, takže je na vás, co budete po hráčích chtít. A tohle jim můžete poslat jako malý tip.

Je jedno, jak je životopis dlouhý nebo obsáhlý, do jakých detailů jde. Některé prvky by tam ale chybět neměly. Pro jednoduchost to já osobně řadím do 4 oblastí: historie postavy, výzbroj, výstroj a na konci přidám ještě něco z povahy. Tady je pak ještě dobré uvést nejen obecné rysy, ale i to, co má postava ráda, nerada, čeho se bojí, popř. nějaké její špatné vlastnosti. Právě špatné vlastnosti z mé zkušenosti dodávají postavám na důvěryhodnosti. Všichni je máme, tak proč šetřit naše postavy?! ;o)

To, jak si životopis představujete, je užitečné stručně uvést už do verbířů. Ušetříte tím čas sobě i hráčům.

Jakmile se vám sejdou životopisy, není už nic lehčího, než začít roubovat jednotlivé postavy do příběhu. Z historie postavy většinou vyplyne, proč se z ní stal zrovna dobrodruh (nebo někdo, kdo je více či méně ochotný zapojit se do dobrodružství) a to vám dá také představu o MOTIVACI postavy.

Ruku na srdce – kolikrát už jste zažili situaci, že se skupinka „náááhodou“ potká v tom samém šenku, a protože ví, kdo je zařazený v jeskyni, začnou se spolu „jakoby nic“ družně vybavovat. Najednou jakoby zapomněli na přirozenou nevraživost mezi trpaslíky a elfy, šlechtou a spodinou, čestnými válečníky a zloději. No, dá se to, ale proč to nevymyslet zajímavěji?!

A od toho jsou právě životopisy, které vám pomohou postavit to tak, že to bude dávat smysl! Jen pokračujte v tom, co už hráč o své postavě prozradil. Hledá pomstu? Nabídněte mu ji. Chce nahamonit co nejvíc, aby se mohl pak už jen válet? Slibte mu tučnou odměnu. Jde mu především o čest a spravedlnost? I ten sebepodlejší úkol se dá postavit tak, aby to znělo hrdinně. Vždyť pravda má tolik tváří!

Z mého pohledu je dávání družiny dohromady asi největší PJský oříšek a do jisté míry prozrazuje kvalitu jeskyně hned na začátku. Tak si dejte záležet!!!

TÉMA:

Jak má vypadat životopis
Jak přidat postavy do příběhu

OBSAH:

Životopis (4 oblasti):

• historie postavy – odkud pochází, čím si prošla, co ji přimělo k dobrodružnému životu (MOTIVACE)
• výzbroj – zbroj, zbraně, resp. dovednosti s nimi
• výstroj – co má obvykle s sebou – oblečení, vybavení, „dopravní prostředek“, atd.
• vzhled a povaha – postava, tvář, povahové rysy (jak působí na okolí), špatné vlastnosti/čeho se bojí

Přidání do příběhu
Vyjděte z životopisu a z motivace, která vede postavy k dobrodružnému životu. Můžete k původnímu příběhu přidat vedlejší dějové linie, které budou šité na míru vašim postavám. Např. družina shání svitek v poušti a shodou okolností je v té samé oáze prý i nomádský kmen, který nějak souvisí s minulostí jedné z postav, atp.

NA CO SI DÁT POZOR:

- příliš stručný životopis s chybami a nesmysly – životopis je (stejně jako v reálu) něco jako vstupenka do jeskyně. Pokud se vám už na začátku nezdá, domluvte se s hráčem, jaké máte představy. Pokud se nejste schopní dohodnout už na začátku, raději jděte každý svou cestou. Nefungovalo by to ani v jeskyni. Ovšem POZOR, spousta nováčků je ochotná se učit. Pokud mají zájem, pomožte jim. Nepřipravte se zbytečně o dobrého hráče, který má jen méně zkušeností.

- do družiny se hlásí „superman“ – existuje i druhý extrém u těch hráčů, kteří rádi „boostují“ své postavy a cílem všeho snažení je dosáhnout na co nejvíc zkušeností, schopností a dovedností. To je sice fajn, ale takhle to nechodí ani v DrD! Pokud chcete kvalitní příběh a ne počítačovou hru, už přečtení takového životopisu je pro vás důležitý signál. Promluvte si s hráčem, seškrtejte po dohodě superschopnosti a ujistěte se navzájem, že hráč chce v jeskyni zůstat i za daných podmínek. Nic neotráví soudného hráče tak jako válečník, který má v sobě šípů, že vypadá jak jehelníček a přesto stále útočí první a ještě má při tom vtipné a bezstarostné hlášky.

- pejsek a kočička vařili dort – je sice fajn mít pro každého nachystáno něco speciálního, ale dejte pozor na to, aby se vám příběh nerozpadl na spoustu drobných epizod. Někdy platí, že v jednoduchosti je krása, takže u těch postav, kde to bude fungovat, nechte jen původní zápletku/důvod.

= Niniane =

1 komentář:

  1. A safra ...

    Jak to tu tak pročítám pomalu zjišťuji, že jsem ve Strážné věži, co by PJ začátečník, nasekal jednu školáckou hrubku vedle druhé ... Až se tu začínám červenat studem :)

    Velmi chválím tuto rubriku a vůbec celé NAMRO !! Je to výborná věc pro začínající PJ i hráče. Jen tak dál prdelky ... ! :)

    Melker

    OdpovědětSmazat

1. Do velkého textového pole napište komentář
2. Vyberte podpis, lze i anonymní
3. Klikněte na tlačítko "Přidat komentář"
4. Opište písmena z obrázku (ochrana proti spamu)