úterý 29. listopadu 2011

Nepozorné čtení příspěvků ostatních a špatná reakce na ně

Na tento problém mě upozornilo nezávisle na sobě několik abarinských PJů a hráčů. A ostatně i já sama se s tímto jevem občas potkávám.
Nikomu jistě není příjemná situace, když si buď jako hráč či jako PJ dá práci s napsáním kvalitního příspěvku, aby pak podle reakcí některých spoluhráčů zjistil, že si jej přečetli velmi nepozorně. Zamrzí to, naštve to, možná i vezme chuť do dalšího hraní, pokud je takových případů víc.

Uveďme si dva příklady.
Probíhá rozhovor mezi postavami, jedna se v něm obrátí na druhou a hráč druhé toto ve svém příspěvku ignoruje. Celkem nepříjemná situace. Zde bych ale chtěla upozornit na rozdíl mezi ignorací hráče a ignorací jeho postavy. Pokud přehlédne hráč, že na jeho postavu bylo mluveno a nezareaguje, je to chyba. Pokud se ale postava z nějakého důvodu rozhodne jinou ignorovat, je to v pořádku, jde o herní situaci. Jen by to mělo být v příspěvku uvedeno.
Například:
Dělám, jako bych neslyšel, že mi něco říkal.
Nestojí mi ani za pohled, natož tak za odpověď.
Pohrdavě si ho změřím, odvrátím se od něj a zeptám se Alliho...
Přijde vám zbytečné, abych zde psala takové názorné příklady? Jde podle vás o samozřejmou věc? Jak se zdá, není to tak u všech.

Další příklad – popíšete ve svém příspěvku nějakou akci. Dejme tomu, že vezmete do rukou sošku draka, stojící na stole a prohlížíte si ji. A v příspěvku jiného hráče, napsaném po tom vašem, se dozvíte, že sošku vzal a schoval ve svém vaku. Jistě, tohle je příklad hnaný do extrému, ale i k takové situaci může dojít. Tady podle mě není na vině nic jiného než nepozornost a neochota přečíst si pořádně příspěvky ostatních. Vznikají pak takové zbytečné logické chyby, které se někdy řeší opravdu sáhodlouze, zbytečně brzdí hru a kazí radost z ní. Ještě vážnější nedostatek je, pokud je takhle nepozorně přečten příspěvek PJ. Přeci jen je to on, kdo vede hru a to, co píše, má význam pro další děj a jednání postav. Nepozornost ve čtení PJských příspěvků může hru opravdu hodně pokazit.

Protože jsme jen lidé, může se stát, že něco popíšeme nepřesně, nevystihneme zcela to, co jsme chtěli, nebo máme za to, že námi popsané je zcela jasné, ale ostatním to tak nepřijde. Když na takový příspěvek narazíme, není přeci nic jednoduššího, než se autora zeptat, upřesnit si situaci. Není to žádná ostuda ani pro tázaného, ani tázajícího se a je to rozhodně lepší řešení, než jen tak něco napsat, i když nám situace není jasná.
Mám ale dojem, že nepozornému hráči je tato rada k ničemu, protože pokud si nedá práci s pečlivým přečtením toho, co napsali ostatní, nedá si asi ani moc práce s pochopením situace.

Ještě bych tady chtěla zmínit jednu věc, která už byla napsána v úvaze o délce příspěvků, ale která souvisí i s tímto tématem. Pozorně si číst příspěvky ostatních a adekvátně na ně reagovat neznamená nutně, že postava musí zareagovat na vše, co se stalo a co bylo řečeno. Je logické, že pokud se třeba zrovna pokouší odstranit past a plně se na tuto činnost soustředí, těžko bude věnovat pozornost rozhovoru svých druhů a reagovat na něj. Cit pro to, na co zareagovat a na co ne, aby byl příspěvek smysluplný a logický, si musí najít každý sám  v sobě.

Stručně řečeno – dobře hrát znamená číst si pozorně příspěvky ostatních, přiměřeně na ně reagovat a vyvarovat se hrubých logických chyb. A pokud mi i po pozorném přečtení není něco jasné, raději si situaci před napsáním příspěvku vyjasním s autorem. Zase dostáváme k tomu velmi důležitému při hraní a to je komunikace.
Samozřejmě i u téhle úvahy budu ráda, pokud se podělíte se svými zkušenostmi s tímto nešvarem v jeskyních.

= Janika =

2 komentáře:

  1. Já bych tady ještě doplnil něco co bylo nakousnuto ke konci článku - že postava nemusí zareagovat na vše co bylo řečeno a co se stalo v předchozích příspěvcích, pokud vykonává nějakou činnost na kterou se soustředí a nemůže tak adekvátně věnovat pozornost všemu.

    S tím souhlasím (a vlastně s celým článkem), jen se občas může vyskytnout i ta situace, že už se uděje tolik dějových zvratů, že nemá cenu ani reagovat, protože smysluplně už to nejde.

    Například, když vás postava osloví, nebo udělá něco zásadního, pak odejde udělá něco jiného a začne komunikovat s postavou jinou. Těžko už může napsat první oslovená postava (pokud nechce mluvit do zad odcházející postavě.

    Tím jsme chtěl naznačit, že nejenom špatné čtení příspěvků může být problém proč někdo nereaguje, ale také to, že hráč neskončí včas a svůj příspěvek do táhne do situace, kdy se musí reagovat zpětně stylem - nad tím pokrčím rameny, tomu řeknu tohle, tomu tám to - ale už to je bez zpětné reakce a tím pádem bez interakce mezi postavami.

    Morr

    OdpovědětVymazat
  2. Morre,
    ano máš pravdu, někdy méně znamená více a napsat svůj příspěvek tak, že nutí ostatní reagovat zpětně není ideální.
    Díky za doplnění ;)

    OdpovědětVymazat

1. Do velkého textového pole napište komentář
2. Vyberte podpis, lze i anonymní
3. Klikněte na tlačítko "Přidat komentář"
4. Opište písmena z obrázku (ochrana proti spamu)