úterý 29. listopadu 2011

Jak to vidím já aneb anketní otázka pod drobnohledem

Právě jste si mohli přečíst abarinskou Anketu. Jedním z oslovených hráčů byla i Zirrael, která se do toho ponořila s vervou a zhostila se úkolu opravdu zeširoka. A tak vznikl podrobný pohled jednoho z hráčů na to, co vše se mu na Abarinu líbí a nelíbí. A jak uvidíte, jde o odpověď tak rozsáhlou, že z ní vznikl samostatný článek.
Nyní už ale předáváme slovo Zirrael:

Co se mi na Abarinu nelíbí?

Systém levelů…
myšlenka je dobrá, ale všechno asi nefunguje úplně tak jak má, když modrou hvězdu nějakým způsobem dostanou i lidé s železnou pravidelností nespolehliví a netrvanliví v jeskyních, kteří lžou svým vlastním PJům?

Mluvím subjektivně a tak si mohu dovolit přiznat, že jsem takového potkala jen jednoho, ale stejně mi to nejde tak docela do hlavy. Mohlo to být za kvalitu PJování? Těžko, když selhává jakákoliv komunikace s hráči a opět zde funguje netrvanlivost v jeskyních, stejně jako když je v pozici hráče.

Abych byla fér, většina hvězdiček snad je hvězdičkami na svém místě… ale jsem tu "naplno" relativně krátce - teď tomu bude necelý rok - ale už jsem dokázala jednoho takového s "mocnou" modrou hvězdou na svých toulkách Abarinem poznat. Modrá hvězda byla tuším za 3000 příspěvků, ale u něj si to dokážu představit jedině tak, že ho hráči ignorovali a odehráli si v jeho jeskyni vlastní hru svými silami.

Modrohvězdičkáře bych si osobně představovala jako vzor hráčských a PJských ctností, komunikativní jedince se schopností hru hrát a dohrát. Tak nevím, jestli na tom systému přeci jen není nějaká ta muška jenom zlatá…

Šla po Abarinu zpráva, že se systém přidělování modrých hvězd změnil, ale v popisu levelů je stále totéž, tak nevím, jak to nakonec dopadlo. (jak to dopadlo a jaká jsou aktuální pravidla level systému se dočtete ve článku na Abarinu – Změny v level systému. - pozn. redakce)

Obtížnost začleňování se do komunity...

není pro nováčka jednoduché dostat se do jeskyně, kde jsou kvalitní hráči a nováček to také ne vždy dobře rozeznává - jelikož jak jsem řekla, hvězdičky nejsou tak docela směrodatné a i kdyby ano, tak se stejně do jeskyní přijímají i další a další hráči, kteří zkrátka PJovi jeho skvělost sabotují většinou svou vlastní neaktivitou… a zkazí to tak nejen PJovi, ale i tomu náhodnému kolemjdoucímu, co si zahrát skutečně chtěl.

Jak asi každý ví, je to velmi odrazující a demotivující nadchnout se pro nějakou hru a po 2-4 měsících zjistit, že už se hrát asi nebude, protože lidé už zase selhali. A ještě více úmorné je to, když se to stane šestkrát po sobě. To byl například důvod, proč jsem před několika lety v Abarinu strávila jen několik jeskyní a pak jsem se dost mrzutě odsunula pryč.
Když jsem se pak odhodlala vrátit k online hraní, tak jsem čekala asi měsíc, než jsem našla jeskyni, do které jsem si podle úvodníku troufla vlézt, abych se zase nespálila - ale to jsem vybírala jen na základě mnohaletých zkušeností s různými PJi a hráči.

Nováčci takovou výhodou obvykle nedisponují. I s takovou průpravou jsem ale měla velké štěstí, že jsem nakonec někde na fórku potkala ty správné lidi, kteří mě - tehdy hvězdičkou neocejchované osobě - dali příležitost, přijali mě mezi sebe a se kterými si můžu konečně s jistotou zahrát nejen dlouhodobě, ale dokonce i báječně :)
Nováčci to tedy nemají rozhodně nikterak snadné, pokud nemají do začátku nějaké ty hodně veliké dveře… totiž vlastně kliku.

Nepřítomnost pořádného herního chatu…

mi sice nevadí, ale je nešikovné, že pokud chce někdo odehrát nějakou dynamičtější pasáž, většinou se jako skupinka jste nuceni odebrat na Skype, ICQ atd. (a tím pádem i tyhle své komunikační účty sdílet i s lidmi, které třebas ještě ani dost dobře neznáte a nejste si jisti, jestli s nimi skutečně chcete sdílet kontakt - což může někomu také vadit).
Kupříkladu konkurenční Aragorn to má podle mě vyřešené mnohem lépe i když je mi jasné, že náročnost na server tím dost možná stoupá a pořizování/údržba serveru ani hosting není zadarmo a nároky na něj tímhle chatem asi taky mohou vzrůst.

Psychická labilita automatického odhlašování a s tím související…

aneb náš systém už nás zjevně nervově nezvládá :) To asi nebude pro nikoho žádné překvapení a skutečně věřím, že leze na nervy i adminům tohoto serveru a tudíž se s tím určitě něco dělá. Musí jim to vadit, jelikož je velice protivné se přihlásit, bezprostředně po přihlášení překliknout na jeskyni a zjistit, že opět přihlášení nejste. Není to tak vždy, ale už se mi i taková "extrémní" situace několikrát stala. Nicméně bezdůvodné a velice zákeřně pohotové automatické odhlašování je poměrně běžnou záležitostí na Abarinu.

S tím souvisí například nemožnost smysluplně využít jinak dobrý nápad přednastavování jeskyní, které je v případě potřeby (zejména při pohybu po fóru) se každou chvíli zalogovat přinejmenším kontraproduktivní, ne-li přímo obtěžující. Na tom sice svět nestojí, ale je to trošku škoda, když už tady ta možnost je ;)

Nemožnost úpravy postav hráčem i v době jejich nepřihlášení k žádné jeskyni...

alespoň v základní míře (tj. alespoň jméno a eventuelně i rasu a povolání) mi přijde velice zbytečná a zbytečně protivná práce pro PJe i pro hráče (ono je přeci jen mnohem lepší pocit posílat do jeskyně postavu už rovnou upravenou pro dané dobrodružství, než prosit PJe, aby vše změnil a opravil).

Vyloženě nešikovné mi to ale přijde v případě vytvoření omylem špatné postavy (něco se zapomene nastavit, něco se nastaví špatně) nebo v případě nového hráče, když hledá jeskyně a jak už jsem psala někde nahoře, většina mu jich po pár měsících krachne - takže se hráči zbytečně kupí postavy, které by jinak mohl dle požadavků nového PJe jednoduše upravit bez nutnosti nového PJe otravovat. Chápu, že pro PJe je to zásah na pár okamžiků, ale v běžné praxi… ne každý je hned ze začátku takhle oprsklý (i mě je doteď něco takového velice nepříjemné, takže mám stále "z vlastní viny" u sebe postavu z dob, kdy jsem na Abarinu začínala, jelikož je vytvořená pro potřeby té které jeskyně, takže je pro jiné nepoužitelná.)
Jak jsem řekla, přijde mi to zbytečné. Přinejmenším ta změna jména by dovolená být mohla.

Kdyby si alespoň šlo při usmrcení postavy vybrat, jestli jí poslat na hřbitov, nebo ne… bylo by to méně RP, ale zato více praktické. Takhle se totiž zbytečně tvoří další psychická zábrana, proč postavu prostě při chybě či nemožnosti upotřebení nesmazat a nevytvořit si jednoduše novou. Je to sakriš jednou moje rodinná hrobka a já si jí nechci zaházet kdejakým bordelem, na který se budu muset chodit jen smutně dívat. Já na ni chci být hrdá! :))

A ještě se mi nelíbí, že když chci postavu usmrtit, tak se mě systém ani pro ověření nezeptá. Nechci vidět, jak bych si počínala, kdybych si omylem smazala svou skřetici Grizeldu, nebo jakoukoliv jinou z mých srdečních postav. Vrr!

Co se mi na Abarinu líbí?


Všeobecně to, co je výhodou online RP doupat...
možnost zahrát si DrD nebo jakýkoliv jiný systém alespoň po internetu, když nelze živě. Navíc, je to do určité míry méně časově náročné - do určité míry, neboť je to poněkud návykové, jak asi všichni tady ví - to ale není chyba, to je vlastnost. :))

Podpora a otevřenost vůči všem herním systémům…

ne každý server tohle umožňuje (i když teď už je situace také lepší) a Abarin je v tomhle naprosto báječný. Vše je prakticky na domluvě mezi hráči a PJem. Lze zde experimentovat prakticky s čímkoliv a na rozdíl od reálného světa je zde poněkud zhuštěná koncentrace RPfilů, a tím pádem i rapidně vzrůstá šance, že pro tu kterou špatnost seženete ochotné lidi, kteří do toho budou mít chuť jít. A jak už jsem řekla, Abarin takové věci svou podstatou umožňuje.

Myšlenka systému levelů…

já vím, že jsem se k podobnému bodu ohradila nahoře, ale to bylo jen proto, abych upozornila na to, že praxe není vždy úplně spolehlivá. Nicméně myšlenka je to báječná, do velké míry usnadňuje právě orientaci ve zdejší komunitě a svým způsobem je i motivující. Navíc je jedině příjemné přijít jednoho večera po zoufale náročném dni k počítači, pustit si Abarin a zjistit, že se na vás zničehonic směje zbrusu nová hvězdička, v poště honosná gratulace od abarinské šlechty, na fórcích gratulace od přátel a možnost konečně využít to léta schovávané leštidlo a hebký ubrousek…

Ochota učit a pomáhat nováčkům…

když se snaží naučit hrát. Je zde mnoho ochotných lidí, kteří zřizují jeskyně pro začátečníky a trpělivě vysvětlují základy nezkušeným hráčům a nabízejí samozřejmě i pomoc se zdejší orientací. A s tím související, opravdu perfektní nápad je Jeskyně pro začínající PJe, za ten bych s chutí smekla i klobouk dolů, jen kdybych nějaký měla. Skvělá myšlenka, pro mnohé velice přínosná a užitečná a velmi, velmi dobře funkční.

Živost serveru a jeho komunity…

zajímavé soutěže a nejen zaměření na hru, sloupeček vpravo s aktualitami (nejnovější pokroky v soutěžích, zajímavé články, nové jeskyně /když jsou zrovna aktualizované :)/, znovu otevření verbíři), osvěžující šotek, měnící se design horní lišty. Samozřejmostí jsou prostory pro nejrůznější umělecké i méně umělecké vyjádření hráčů a určitě jsem ještě na něco zapomněla. :) To vše pomáhá k tomu, že se stále něco děje. Je na něčem vidět (a neustále se člověku připomíná), že server není mrtvý. A tak Abarin působí velice živorodě. Příjemné :)

A další dle mého mínění dobré nápady…

- letopisy - hrozně příjemná a milá záležitost
- systém "jeskyně v ohrožení" - a tedy ne okamžité smazání problematické jeskyně, ale ponechání hráčům i PJi možnost se k tomu vyjádřit a případně poprosit o zachování.

V jádru Abarinu stojí skutečně zajímaví lidé…

většinou s ochotou a chutí leccos udělat. Alespoň já jsem za celou dobu svého působení na opak nenarazila. Myslím, že je to dobrý předpoklad pro funkční a pohodový chod jakékoliv komunitního serveru. K tomu snad není zapotřebí nic dodávat ;)

Ach, samozřejmě NAMRO je skvělé :))

= Zirrael =

Žádné komentáře:

Okomentovat

1. Do velkého textového pole napište komentář
2. Vyberte podpis, lze i anonymní
3. Klikněte na tlačítko "Přidat komentář"
4. Opište písmena z obrázku (ochrana proti spamu)