úterý 29. listopadu 2011

Filmové recenze – Princezna Mononoke

Tak tu máme další NAMRO a s ním přichází (opět) nová rubrika. Vedle recenzí na knihy, jeskyně a občas nějakou tu písničku půjde tentokrát o recenze na různé třešničky z oblasti kinematografie, které možná ne všichni znáte a které by dle mého názoru rozhodně stály za shlédnutí. Doufám tedy, že se občas najde někdo, komu se filmovým tipem zavděčím.

Dlouho jsem přemýšlel, jaký film bych vybral na úvod této rubriky. Několikrát jsem projel mou filmovou databázi a stále se nemohl rozhodnout. "Tamten určitě všichni znají, tenhle nebyl zase tak dobrý, támhleten je na začátek příliš náročný a tadyten je pro změnu úplně mimo žánr," říkal jsem si pořád dokola, až jsem většinu filmů ze seznamu vyřadil. Mezi těmi zbývajícími bylo rozhodování ještě těžší, ale nakonec jsem se rozhodl pro Princeznu Mononoke. Proč právě pro ni, na to se mě neptejte – sám to nevím.

Princezna Mononoke (v originálu Mononoke hime) je japonský (ručně) animovaný film z roku 1997 od režiséra, scénáristy a kreslíře Hayao Miyazakiho. Já osobně jsem anime filmů viděl tolik, kolik se dá na prstech jedné ruky napočítat a seriálů ne o mnoho více, přesto si mě tento film dokázal získat a usadil se v mém pomyslném žebříčku velice vysoko. Proto si myslím, že v případě že nepatříte zrovna mezi odpůrce anime, zrovna Mononoke by vás zaujmout mohla. Pro ty, kteří s tímto druhem filmů moc zkušeností nemáte, to potom může být alespoň nová zkušenost a zážitek. Přece jen je toto dílo považováno za jedno z nejlepších, jaké nám může žánr nabídnout. A pro příznivce a znalce mám pak jednu prosbu: Jelikož nepochybuji, že pro kohokoli kdo se o anime zajímá, tento snímek není nic nového, pak alespoň prosím, abyste mne, jakožto v oboru laika, za případné nepřesnosti neukamenovali.

Příběh se odehrává ve středověkém Japonsku. Jedná se o dobrodružný fantasy film, který se na jednu stranu jeví jako pohádka, na stranu druhou místy i jako tvrdá bojová řež, na jejíž jedné straně stojí bohové lesa a na druhé lidská civilizace. Ambiciózní vůdkyně oddílu obchodníků a vojáků se čím dál více noří se svými sekerami a mušketami do srdce lesa, kácí stromy a vůbec si nevšímá rozruchu a zkázy, jež za sebou zanechává. Naproti tomu hlavní hrdinkou na straně druhé je mladičká princezna a ochránkyně lesa: San, přezdívaná Mononoke. Jako třetí strana se do děje mísí snaha o smíření, reprezentovaná princem Ashitakou, který do země přichází hledat lék a z jehož pohledu sledujeme většinu děje. Ačkoliv by se na první pohled dalo říct, že se jedná o pohádku, menším dětem bych tento film kvůli některým brutálním scénám a jisté náročnosti příliš nedoporučoval.
Poutavý příběh, výborná hudba a velice pěkné animace, na které si nejpozději do patnácti minut filmu určitě zvyknete, dohromady vytváří jedinečnou, i když místy možná až tísnivou atmosféru. Každopádně si troufám říci, že snad každý si v tomto snímku něco najde a odnese si z něj silný prožitek. Jestli dobrého nebo špatného rázu, to už nechám na každém zvlášť. Za mne snad jen mohu dodat, že je opravdu na co se dívat, už jenom kvůli příběhu.

Toliko pro tentokráte. Doufám, že jsem vám Princeznu Mononoke alespoň trochu přiblížil a nalákal vás. Když by jste měli nějaký tip na zajímavý film do budoucna, o kterém si myslíte, že by mohl zaujmout, dejte rozhodně vědět :) má abarinská pošta je vždy přístupná. Případně stačí jakékoli nápady a připomínky napsat tady do komentářů. Budu rád za jakoukoli odezvu. Tak tedy díky za pozornost.

TruxXerus