úterý 3. května 2011

Recenze - detektivní román z doby Jindřicha VIII.

Před několika lety jsem při čekání na Londýnském letišti zabloudila ke knihkupectví. Zamířila jsem si to mezi regály a očima pátrala po něčem, co by mě chytilo na první pohled. Jinak totiž knížky vybírat neumím. Přede mnou se objevila police s „bestsellers TOP 10“. Jo, tohle by mohlo být pro mě. Proč prolézat různé tituly, když tady už za mě někdo sečtělý a zkušený výběr udělal. Po chvilce přebírání jsem sáhla po tlustém paperbacku a zalistovala jsem. Na zadním přebalu se přední noviny a časopisy předháněly v superlativech a tak jsem jen pokrčila rameny, sebrala ještě další dva díly, které k tomu podle designu obalu patřily, a na pokladně jsem odevzdala příslušný obnos v librách.

K samotnému čtení jsem se dostala vlastně až po několika dnech. C. J. Sansom, Dissolution. Přečetla jsem si znova obálku prvního dílu. „Detektivní román z doby Jindřicha VIII. Mno, uvidíme, s čím se vytasí, chytrák…“ uchechtla jsem se a ponořila se do časů středověké Anglie. Příjemný styl, poměrně jednoduchý sloh, dobrý spád, oku lahodící britská angličtina. Ani jsem si nevšimla a měla jsem za sebou prvních 100 stran. Vydechla jsem nadšeně. „Tak tohle byl kauf!“

Pokud máte rádi historické romány, ale nudí vás romantická klišé, pak je to ta správná kniha pro vás. Matthew Shardlake vás nevtíravou formou provede nebezpečnými a nejistými časy, kdy anglický král Jindřich VIII. usiluje o rozvod se svou první manželkou a rozkol s římskokatolickou církví je na spadnutí. Mocné tábory katolíků a protestantů stojí proti sobě a špehování, donášení a udávání je na denním pořádku. Jak se nestát nahraditelnou figurkou na šachovnici mocných? O tomhle umění ví Matthew Shardlake své.

C. J. Sansom vám nabídne nejen poutavé čtení, dynamický příběh, uvěřitelné postavy a neopakovatelnou atmosféru. Nabídne vám také neobyčejně přesný a výstižný popis tehdejší doby, který funguje mj. i proto, že sám autor má doktorát z historie, a časem se přeorientoval na právo. Proto kombinace „právník za dob Jindřicha VIII“ působí z jeho pera tak věrohodně a autenticky. Až s takovouhle knihou v ruce si uvědomíte, že každá doba má svá úskalí a že my si vlastně žijeme jako v bavlnce. ;o)

Úžasné je, že tato čtyřdílná sága byla už přeložena také do češtiny a najdete ji pod názvy: Rozpuštění, Temný oheň, Vladař a Zjevení. Pro ty z vás, které tato sága zaujme, bude brzo k dostání už pátý díl s názvem Trofej.

Ale dost mého povídání, dejme slovo autorovi v krátké ukázce.

„…Jonathane, toto je mistr Matthew Shardlake, snad nejchytřejší hrbáč, se kterým se člověk může setkat u anglických soudů."

Uklonil jsem se směrem k mladíkovi a nevšímal si škodolibé Pepperovy poznámky o mé vadě. Před nedávnem jsem nad ním zvítězil v jednom procesu, a žádný právník nejde pro slovní odplatu daleko.