čtvrtek 2. března 2017

Abarin verze 1.1

Jaký to fádní a vágní nadpis, co? Nicméně, jak už jste si všimli, skrývá se za ním něco... velkého. Po měsících je konečně na světě první pořádná aktualizace Abarinu za jeho dosavadních patnáct let. A že to byl teda porod, to vám povím... Takže zatímco my se v patnácti měníme z dětí na mladistvé a fasujeme občanky, Abarin nám dospívá takto. :)


Ono to na první pohled není až tak složité, prostě jen zjednodušit tabulkové orgie na něco, co poběží svižněji, bude to přehlednější a tak nějak si připravit půdu pro budoucí verzi 2.0. Ano, přesně tu, o které se mluví už víc jak osm let (do té doby se tedy datuje dokument se specifikacemi na novou verzi, ale mluví se o tom ještě déle). Jenže pak se člověk na ty kódy podíval pořádně a... proplatí mi někdo psychoterapeuta? Řeknu vám rovnou, běs. Halda balastu, dávno neaktivních artefaktů a poznat, co je "živá" verze a co rozpracované koncepty těch přede mnou, to chtělo hodně nervů, nebo alkoholu. Rozhodně však hodně času a ibalginu. A energeťáků. Vlastně by bylo jednodušší udělat to celé odznova...

Což se tak napůl i stalo. Celá šablona je komplet nová, osekaná zhruba na polovinu až třetinu řádků zdrojového kódu. Slušný rozdíl, ne? Ale to byl jen začátek... V tuhle chvíli vzniklo pár koncepčních stránek, bez jakýchkoli funkcí, jen pro předvedení, jak by to mohlo vypadat. Pak začala ta pravá sranda - vzít tu šablonu a napasovat do ní všechny stávající stránky s jejich funkcemi. To už byla trochu jiná káva. A pěkně hořká. Občas jsem se nestačila divit, co to dělá a hlavně proč to u všech všudy tohle dělá... Teď ke konci, při finálním testování a zejména po spuštění v ostrém provozu, jsem taky objevila díky upozornění od některých z vás pár chyb, co už tam musely být snad od vzniku. Běžně na ně člověk ani nenarazí, nic to nehlásí, to až když je chce použít... Spousta zmatků, spousta zapomenutých kusů kódů a funkcí, které už dávno nejsou v provozu, vlastně od dob, kdy to ještě měli na povel Ami a Japan. Ale které nikdo ze zdrojáků nikdy nevysekal. Narážela jsem taky na vcelku nečekané problémy - to když jsem se rozhodla přidat do šablony i nahrávání nových ikonek, které je napsáno v jiném jazyce, než zbytek Abarinu, a navzájem se mají rádi asi jako Amerika s Ruskem. Nakonec se to pokořit povedlo, ale hlava mě bolí do teď, jak sem u toho mlátila hlavou do zdi.

Zjednodušování se netýkalo jen hlavní šablony, ale i obsahu jednotlivých stránek - ubyla spousta tabulek, místy se překopalo rozvržení a formátování, aby se zlepšila uživatelská přívětivost... Něco vidět je (level, registrace, vytvoření postavy, verbíři), něco ne (fóra, články), něco tak na půl (jeskyně - tam se část zjednodušila při zachování rozvržení, trochu se poměnilo psaní nového příspěvku).

Celkově se díky tomu měl Abarin stát o něco svižnější a co jsem zatím slyšela, tak se to i celkem povedlo.

Změny doznalo hlavně formátování a grafika.
Nejcitelnější je patrně odstranění těch rámečků, po kterých teskní hlavně konzervativní veteráni. Citelné je to taky v Nápovědě, které to myslím hodně prospělo a už to není takový monolytický blok textu.

Ruku v ruce s tím je tu i pár změn v rozvržení:
V prvé řadě levé menu, ve kterém jsem se snažila o zjednodušení současně se zohledněním, které funkce se používají často a které spíš moc ne. Doporučené stránky se tak ocitly na konci, stejně jako neherní věci, v horní části naopak přibyl Poznámkový blok, do té doby dostupný pouze z jeskyní. Takhle je myslím si víc po ruce a bude se využívat více.
V pravém menu se sjednotilo vypisování novinek, zvýraznil se nadpis po vzoru zbytku menu, snížil se počet vypsaných novinek. Rovněž se sem přesunulo menu v poště, což je jakýsi mezikrok, než se přejde k jejímu novému pojetí, které už bylo předvedeno dříve, v jednom z konceptů.
Víceméně zanikla horní lišta - osobní denník se přesunul do tabulky s aktuálně přihlášenou postavou, Nová postava do levého menu, výběr postavy se opticky přičlenil k vypsané aktivní, info o nových zprávách zůstalo.

Dostalo se i na pár novinek, které snad zpříjemní život nám všem:
Přibyly navigační šipky i nahoru, pod psaní nového příspěvku, a to jak v jeskyních, tak ve fórech.
V jeskyních přibyly kostky, na radu Samgara jsem doplnila k4, k8, k12 a k20, takže kdo máte rádi hraní podle mechanik, tady máte drobné zjednodušení (dala se používat kostka "vlastní", ale až když si člověk ty kostky otevřel).
Opravila sem větší část hlášek, které se občas do téhle chvíle zobrazovaly jako směsice interpunkčních znamének a sypaného čaje.
V Mých postavách už sice nefunguje to zobrazení ikonky po najetí myši (popravdě, že to to umělo sem zjistila až teď... ale tak já většinu času neměla k dispozici myš...), ale přibyla tam jiná věc - zobrazení, v jaké jeskyni postava je a zobrazení ikonky pro zabití jen u těch postav, které hráč zabít může (tedy těch, které nejsou v žádné jeskyni. ono to nešlo ani předtím, ale takhle je to méně matoucí).
Výpis aktivních uživatelů byl doplněn o čas poslední akce.
Další věci jsou rozpracovány a měly by se v nejbližší době objevit (pravděpodobně nic moc viditelnějšího, spíš drobnosti, větší věci se budou týkat až dalších velkých updatů)

A jedne ne-funkční novinka - přibyla nám nová hvězdička, zlato-stříbrná. O co jde? Je to jedna ze skupiny adminských. Jako máme zlatou pro standartní adminy, dutozlatou pro moderátory, tak teď přibyla tahle pro  "technické adminy", tedy ty z nás, kteří se starají o tu technickou stránku věci, kódy, databáze, technickou podporu, ale ne příliš o tu obvyklou činnost naššich adminů. V současnosti ji tak mám já a Ashuas.

A co je v plánu teď? Především další úprava šablony, respektive její přesunutí do společného souboru, aby byla editace ostatních součástí snazší. A pak taky design. Pořádně odladit všechno, co se týká vzhledu a trochu ho... oživit. Co tím myslím? To se nechte překvapit. ;) Ale vězte, že to nejspíš bude větší změna, než odstranění rámečků. ;)

Na závěr bych tu měla pár poděkování. Obecně všem, co se k přípravě verze 1.1 vyjadřovali a dávali mi zpětnou vazbu. Jmenovitě pak Naervon, která mi dala užitečný pohled člověka zvenčí a ukázala možné řešení jednoho problému, Harrietě, která mi dávala asi nevětší zpětnou vazbu a různé nápady a která si může připsat zásluhu za možné řešení dalšího problému, Samgarovi, který jeskyně otestoval důsledněji, než já, a o kostkách už řeč byla, za psychickou podporu a útěchu v chvílích nejhorších také Janice, Margit, Ulbe a Melkerovi, za kooperaci v grafických záležitosti Liraell a za zpětnou vazbu k rozvržení a konceptu grafiky Destinaetusovi.

Zůstaňte s námi, pokračujeme v krasojízdě! S dalším Namrem snad přijdou další věci, které budou stát za zmínku. ;) Díky moc a pokud si najdete chvilku, rozhodně ocením i vaši zpětnou vazbu. :)

d3stiny

1 komentář:

  1. Tak nevím, jestli jsem jako psychická podpora byla co k čemu :-D
    Jinak ale musím říct, klobouk dolů. Pro mě je všechno kolem těhle úprav španělská vesnice a tak trochu alchymie spojená s magií, protože tomu prd rozumím, i když měla d3s potřebu mě průběžně informovat ;)

    O to víc si téhle pro mě nepochopitelné práce vážím a komentovat ji můžu jen obdivným: Óóóóóóó...

    OdpovědětVymazat

1. Do velkého textového pole napište komentář
2. Vyberte podpis, lze i anonymní
3. Klikněte na tlačítko "Přidat komentář"
4. Opište písmena z obrázku (ochrana proti spamu)