neděle 1. února 2015

Jeskyně na motivy...



Jeskyně Pán prstenů trochu jinak - rozhovor

Další jeskyně z řad jeskyní na motivy, tentokrát nejdejde o nic menšího, než o Pána prstenů. Představovali jste si někdy, jak by věci dopadly, kdyby se ubíraly úplně jiným směrem? Tak hráči této jeskyně mají možnost si to vyzkoušet. Pojďte si přečíst, co nám o jeskyni prozradil její PJ Reflame.

I tebe jako PJ požádám, abys nám svou jeskyni trochu představil, ať jsou naši čtenáři v obraze. Takže, o co v jeskyni Pán prstenů trochu jinak jde a půjde?
Jeskyně začíná zhruba v tom stavu, v jakém byla Středozem před Válkou o prsten - ovšem tím, že důležité postavy hrají hráči, se děj může ubírat úplně jiným směrem. Udeří Sauron na Gondor vojensky, nebo jej bude ničit sítí sabotérů? Bude Pán Nazgúlů věrně Sauronovi sloužit, nebo bude sledovat vlastní plány? Vyrazí hobiti do Hůry a Roklinky, nebo provedou s prstenem něco úplně jiného? Co tou dobou bude dělat Aragorn? Atd., možností je bezpočet a vytvářejí to hráči. Mimochodem, Froda asi nechám onemocnět, aby se muselo řešit, kdo Prsten vůbec ponese.

Tak to je opravdu zajímavý nápad. Zajímalo by mě, jak se zrodil?
Ten nápad přišel z čista jasna. Měl jsem v hlavě několik myšlenek na jeskyně, které by se odehrávaly v mém světě Ilarie a postavy by hrály buď mimořádně zkušené postavy (elity v celém království, kterým vládce platí za služby zlatem), nebo pány nad hrady a vesnicemi. Tak jsem přemýšlel, co z toho dotáhnout a rozjet, a mezitím jsem si řekl, že bych také chtěl být někde normálním hráčem. Tak jsem prošel verbíře a absolutně mě nadchla jeskyně "Království Středozemě(Pán Prstenů)" od Kolecekmata. Vynikající nápad. Přemýšlel jsem, že bych se do ní přihlásil a snažil se mu pídžejování usnadnit, ale potom jsem se rozhodl, že do toho nepůjdu. Myslím, že se tam nakonec nepřihlásil nikdo.

Jeho nápad spočíval v tom, čemu říkám "Velké dobrodružství" - že hráč hrající Denethora, Théodena apod. může svými činy změnit osud Středozemě. Já jsem chtěl rozjet spíše "Malé dobrodružství", které sleduje osud Společenstva a jeho příhody. I tam platí, že by se postavy měly dostávat do situací odlišných od kanonického děje (tomu se dá pomoci více způsoby) a je na nich, jak je vyřeší. Přeci jenom to má větší šťávu, když se to odehrává ve známém propracovaném světě plném tajemna, nebezpečí a mocných bytostí.

Ale zatím se z toho vyklubalo spíše to "Velké dobrodružství". Budu muset nějak spravedlivě vyhodnotit válku mezi bratry Kolečkovými (Sauron versus král Bran z Dolu). A sám nevím, co budou tito králové dělat, až se bude odehrávat honička společenstva s Nazgúly nebo skřety, protože pár hodin pro postavy zde znamená mnoho týdnů pro hráče a za pár hodin se v království moc věcí nestane. Ale věřím, že to nějak dopadne, občas prospěje trochu čas "desynchronizovat" a odehrávat paralelně věci, které se ve hře stanou po sobě. Uvidíme.

Jaký je vůbec tvůj vztah k trilogii Pán prstenů a vůbec Tolkienovu dílu? Pustit se do takového projektu předpokládá mít opravdu dobré znalosti světa, postav, děje. Takže jsi skalní a zapálený Tolkienovec?
Asi Tě překvapím: Kromě filmové trilogie neznám skoro nic. Silmarilionem jsem se neprokousal, knižní předlohu jsem četl dávno... Takže když došlo v jeskyni na válku mezi Dolem a Rhunem, tak jsem hlesl: "Cože? Něco takového ve Středozemi je?" A začal jsem studovat Lotrovskou wiki. A na spoustu faktických věcí se musím ptát hráčů na fórech. Kolecekmat je vážně znalec, doplnil mně tam i velikosti armád, abych měl podle čeho vyhodnocovat.

Tu dobrodružnou atmosféru Jacksonovy trilogie mám nesmírně rád. Jako křesťan věřím, že (tak jako nikdo) ani já nemůžu předstoupit před Boha se slovy "nežil jsem tak špatně", takže nutně potřebuji odpuštění, které nám Pán Ježíš draze vykoupil na kříži, kde zemřel za naše viny - a zároveň křesťanský život je neustálý zápas, kdy člověk volí mezi statečností a zbabělostí, mezi nadějí a rezignací, mezi důvěrou a falešným bezpečím, mezi "poselstvím lásky" a "poselstvím satanových šípů" - a člověk potřebuje do těchto bojů inspirující posilu. Tu já nacházím v mnoha filmech (zejména těch o Narnii) a v Pánu Prstenů také.

Všimněte si, jak důsledně tam platí zákon "vždycky stojí za to bojovat za dobro". Lidsky viděno bylo pro rohanské šílenství, vyjet do Minas Tirith, neměli šanci - ale kdyby to neudělali, svět lidí by padl. Lidsky viděno bylo pro Aragorna šílenství jet stezkami mrtvých, ale kdyby to neudělal... Atd. A já věřím, že tento svět je stvořen milujícím Bohem a proto mají stejné věci smysl i zde - a to mě na Pánu Prstenů tolik inspiruje - vedle dalších věcí.

Velmi mnoho lidí v Tolkienově dílu vidí křesťanské poselství. Pokud vím, Tolkien byl křesťan, díky kterému uvěřil C. S. Lewis, známý křesťanský myslitel a autor Letopisů Narnie. Je úžasné, když někdo, kdo Boha zná, dokáže ty hluboké pravdy o životě vtisknout do poetických a jímavých příběhů, které zasáhnou naše srdce tam hluboko, kam logika nedosáhne... Pravdy o tom, že vždy má smysl bojovat, že v životě existuje vyšší cíl, který stojí za to. Pravdy o tom, že ani nejhorší vnější okolnosti nám nemusí vzít víru v dobro. Že na to nejsme sami; je tu Stvořitel, na kterého je spolehnutí, ale někdy zkouší naši víru. Tahle pravda zaznívá zřetelně v Narnii, ale vlastně i v Tolkienově světě.

Mám moc rád tu scénu "Jste Gondorští vojáci, neustoupíte, ať branou přijde cokoli.... BOJUJTE do posledního dechu!" Napsal jsem o ní i politický článek (http://konzervativnilisty.cz/index.php/texty/civilisace-a-spolenost/52-bojujte-do-posledniho-dechu). Byl to nesmysl, říkat jim, aby dál bojovali, když branou pronikli obři; nač se bít, když je vše ztraceno? Byl to evidentní nesmysl. Jenže kdyby to neudělali, rohanští by přijeli jen k hromadě sutin a spálených mrtvol... A já věřím, že totéž platí v našem světě, protože Pán Ježíš je věrný.
Pán prstenů je podle mě inspirativní pro většinu a každý si tam najde své. A je fajn, že ti hráči pomáhají s reáliemi ;)

Jeskyně se rozběhla na začátku roku, takže se hraje měsíc a už má kolem třístovky příspěvků, což je pěkný úspěch ;)
Jak moc času jí věnuješ? A jak vedeš hru? Vedeš hráče „za ručičku“, nebo jim necháváš celkem volnost?
No dovol?! Vést hráče za ručičku, to není můj styl - fujky. Já si opravdu dobrodružství nepřipravuji stylem, že když hráči udělají něco jiného, než od nich čekám, a příběh by se mně kvůli tomu rozsypal, tak jim nějak naznačím, co mají "správně" udělat, nebo je k tomu dokonce nějak přiměju.

Naopak, já vytvořím svět a hráči ať si v něm dělají, co chtějí. Ve většině jeskyní (včetně Ilarie a včetně této) zacházím tak daleko, že vůbec neplánuji, jaký bude příběh. Jen tam dám nestvůry, příležitosti, zápletky, znesvářené strany a různá nebezpečí - a ať si v tom světě jdou za tím, co si sami vyberou :-)

S tím časem je to velmi nepravidelné, protože často jej mám spíše nárazově. Takže sednu a odpovídám na příspěvky od nejstarších a pak se zarazím, že s tím a tím nevím, jak si poradit, tak si to musím nechat projít hlavou. Některé oříšky mně dokáží psychicky vyčerpat. Kolečkovi proti sobě vymýšlí dost nápadité strategie, tak cítím určité břemeno odpovědnosti, komu dát jak velký úspěch...
No ne každý měl možnost se s tebou jako s PJem potkat, tak jsem ti takhle „nenápadně“ jen dala možnost pochlubit se tvými PJskými kvalitami ;)

Tenhle styl vedení jeskyně by se mnohým mohl zamlouvat. Pořád máš ještě otevřené verbíře k této jeskyni, takže případní zájemci mají šanci se přidat? A kdo by se ti do jeskyně ještě hodil?
Díky :-)))

Jelikož už tak jsem zavalen, nechci přijímat mnoho dalších postav, ale určitě bych rád měl v družině Boromira a Pipina se Smíškem. Mám sympatie k některým postavám, jako Éomer, Elrond, Faramir (nebo Legolas kvůli jiskření mezi trpy a elfaslíky :-) ) - takže jejich výskyt ve hře by mě potěšil. Možná by bylo hezké tam mít třeba Théodena a Denethora, kdyby hráč zahrál i jejich slabší stránky. Konec konců hráč může hrát i dvě postavy, pro případ, že by se jedna zrovna nudila.

Chci ale zájemce upozornit, že nevím, jak budu stíhat, možná jeskyně pojede pomalu a budou na odpověď čekat třeba dva týdny i víc. A zjistil jsem, že mně i při snaze každou chvíli vypadne důležitý příspěvek, takže bude na hráčích, aby se připomenuli (udělal jsem na to systém, kdy příspěvky vyřizuji od nejstarších a zveřejňuji, k jakému datu mám vyřízeno - takže hráči vědí, zda mají čekat nebo už reklamovat, že jsem jim neodpověděl).

A také aby mně prominuli, když se jich ptám na něco, co mně před třemi týdny už zodpověděli... Těch informací je na mě vážně hodně, které musím vyhodnocovat, takže se v tom místy hodně ztrácím. Jeden zkušený hráč Abarinu mně řekl, že jsem si vzal těžké sousto, na které by si on netroufl (tím, že je jeskyně plná hráčů s protichůdnými zájmy). Takže já nevím, jak to dopadne. Já zatím věřím, že to zvládnu, ale nevím to.
Určitě zvládneš, držím pěsti ;) A hráči jistě také budou mít pochopení.
Když už jsme u hráčů, jak jsi spokojený jako PJ s jejich výkony?
Ufff.... Těžká otázka. Já o tom ani nepřemýšlím, protože nejsem spokojený s výkony svými. Jsem tak vytížen promýšlením, zda se 30.000 dobře zakopaných trpaslíků Ereboru ubrání 200.000 málo cvičeným Rhunským vojákům - anebo jaké budou ztráty, když Harad napadne Gondor - že mně zbývá málo sil na pěkný roleplaying a na nadhazování příležitostí k roleplayingu ostatním... Takže se budu snažit přidat.

Hráči jsou skvělí, ochotní, nápomocní... Ptáš-li se, jestli hrají dobře, tak jak kdy. Rozladilo mě třeba, když jsem hráči řekl, kolik má zcela nevycvičených vojáků, kteří zatím nedrželi v životě zbraň - a on je rovnou poslal do boje. To udělal víc než jeden hráč a byl to i někdo zkušený. To je pak dilema, jak tvrdé důsledky za to uvalit; to platí i o mnoha dalších rozhodnutích, která mně připadala chybná. Asi se stanu lepším PJ, až se budu méně bát, abych někoho z hráčů nerozladil :-(

Na soudy je brzy, protože někteří hráči přišli do jeskyně nedávno a jiní dlouho čekají na mé odpovědi. A také proto, že hráči zatím dostali málo příležitostí spolu interagovat, když je každý v jiném koutě Středozemě. Ale rozhodně mě mnozí oslnili nápaditou odehrávkou a jsem rád, že je veselo i na fóru. Jsme dohodnutí, že v NAMRO uveřejníte i ty hlody, které jsem poslal.
Takže to přes drobné překážky vypadá na dobře rozjetou jeskyni ;)

Co bys popřál své jeskyni, hráčům, jejich postavám?
Jo, to je inspirující otázka...

Přál bych jí bitvy napěchované napětím, jejichž osud bude v poslední chvíli rozhodnut ne hodem kostkou nebo svévolí pídžeje, ale nápaditou akcí postav...

Přál bych jí, aby zářila rytířskou slávou, magickým tajemnem, diplomatickým umem, řečnickým vtipem ("Nechť pán Černé země vyjde ven!" - "Tak když jinak nedáš...:-D") a také krásou všeho druhu a hřejivými vztahy postav - ale ne jen těmi, které zdědí z Tolkienova díla, ale hlavně tím, co přinese vynalézavost hráčů.
Moc pěkné přání a já se k němu připojuji ;)
Děkuji ti za tvůj čas a trpělivost.
I Tobě, medová tlamičko. Díky za inspirující otázky.

= Reflame a Janika =

Žádné komentáře:

Okomentovat

1. Do velkého textového pole napište komentář
2. Vyberte podpis, lze i anonymní
3. Klikněte na tlačítko "Přidat komentář"
4. Opište písmena z obrázku (ochrana proti spamu)