pátek 30. prosince 2011

Filmové recenze: Věc

Měsíc uběhl jako voda a proto pro ty, kteří přežili Vánoční svátky, tady mám další pokus o recenzi na film. Jelikož máme zimní tématiku, rozhodl jsem se, že by film měl mít se zimou také něco společného. A proto jsem vybral film doslova mrazivý – Věc.

Jedná se o již takřka kultovní sci-fi horor od režiséra Johna Carpentera, natočený v roce 1982, jakožto remake hororu The Thing From Another World (1951), který je adaptací povídky Johna W. Campbella Jr. „Who Goes There?“ (docela zamotané, ale věřím, že to všichni chápete).
Příběh se odehrává v 80. letech na výzkumné stanici někde uprostřed Antarktidy, kdy americkou posádku vyruší nájezd jejich norských kolegů ve snaze zabít uprchlého psa. Tento pokus je však neúspěšný a všichni Norové zemřou dřív, než stačí cokoli vysvětlit. Odpověď na otázku, proč se ženou přes celou pláň kvůli zdánlivě neškodnému psovi se však Američanům ukáže o chvíli později. Jedná se totiž o psa nakaženého mimozemským virem, který se na planetu dostal skrz mrtvolu pilota vesmírné lodi a po desítky tisíc let přežíval zamrzlý v ledu. A co hůř, zanedlouho zjistí, že se virus může zamaskovat za kohokoli z nich. Proto jediné co zbývá je obrnit se plamenometem a nevěřit nikomu kromě sebe samotného.
Hlavní roli McReadyho – člena základny, který se ujme lovu na Věc, si vzal na starost Kurt Russell a nutno říci, že roli zahrál vskutku mistrovsky. Právě jeho herecký výkon, práce režiséra, skvělá kamera, mimozemská entita, myšlenka uzavřeného místa odříznutého od civilizace a nikdy nekončící nejistota... Prostě to vše spolu s výbornou hudbou dodávají filmu atmosféru, jaká se jen tak nevidí. Ostatně, dneska se většina filmů spoléhá spíše na efekty dělané na počítači, které sice přidávají na realističnosti, ale ve snaze mít dokonalé triky je právě atmosféra mnohdy opomíjena. Což je, nutno dodat, škoda.

Každopádně Věc je, abych tak řekl, “stará dobrá oldskůlovka“ s atmosférou prostě úžasnou. V neposlední řadě nesmím opomenout povedené efekty a masky. Ve znázornění různých podob Věci si její autoři nebrali žádné servítky a vše udělali jak se patří děsivé, místy dalo by se říct až nechutné – což vám ale v danou chvíli ani nepřijde, ba naopak to jen dokreslí hrůzostrašné ovzduší.
Měl-li bych to vzít kolem a kolem, jen těžko by se hledalo něco, co by se dalo vytknout. I přes to, že mezi velké fanoušky hororů nepatřím, tenhle si mě prostě dokázal získat. A podle toho, co jsem zatím různě četl a pročítal, rozhodně nejsem sám.

Na konec bych měl zmínit, že letos (2011, pro jistotu) vyšel prequel, u nás známý jako Věc: Počátek, který je o nalezení vesmírné lodě a Věci norskými výzkumníky, kteří jsou zmiňováni na začátku. Pro ukojení zvědavosti, jak k tomu všemu vlastně došlo, to myslím není špatný nápad. Nový film jsem však neviděl, a tak to, jak moc se povedlo přiblížit se původnímu filmu, určit nemohu. A přihlédnu-li k poměrně otevřenému konci Věci, vlastně by mi vůbec nevadilo, kdyby se natočilo i pokračování.
- TruxXerus -