úterý 29. listopadu 2011

PJská AKADEMIE /2. díl/

Je tu druhý díl a tak jedeme dál. Máte zápletku příběhu a udělali jste si nějakou stručnou osnovu (hlavní zlomové body příběhu). Co dál? A co třeba tvorba a popsání světa, ve kterém se příběh odehrává. Už jste se nad ním zamysleli a popsali jste ho hráčům?

Teď se možná ptáte: Proč je popis světa důležitý? Vždyť to stačí, že se potkali někde v hospodě a vyrazí pobít tu bandu goblinů, ne?! No, je i není to pravda. Popis světa pomůže PJovi lépe vykreslit prostředí, atmosféru, dostane to celé větší punc věrohodnosti a reálnosti. Pomůže ale také hráčům, aby se lépe vcítili do postavy a nedělali případné „boty“. Co tím myslím?:

PJ: Dostali jste se do hlavního města.
Hráč: Fajn, jdeme přímo za králem.
PJ: Ehm, tady ale nevládne král. Je tu Rada nejvyšších.
Hráč: Aha, tak za Radou.
PJ: Mno, ale ta přijímá jen nejvyšší hodnostáře města a šlechtu, nikdo jiný se k ní přímo nedostane.

Tohle jsou přesně ty momenty, které zadrhávají celou hru, jsou matoucí a ubírají na celé akci. Zároveň (pokud to PJ nemá aspoň trochu promyšlené) může docházet k nepřesnostem, zmatenostem a nelogičnostem. Proto vždy dopředu zvažte, jak velký detail potřebují hráči znát, a dané informace jim poskytněte dopředu, aby se pohodlně dokázali rozhodnout sami podle toho, co by asi jejich postava mohla o daném světě vědět. Ve shrnutí najdete nějaké tipy.

Specifickou kapitolou jsou mapy. Pro hravé existuje celá řada mapových editorů volně ke stažení (Heroes Studio, Autorealm, Inkscape nebo Gimp), ale sama to nemám odzkoušené, protože tyhle nástroje nevyužívám. Určitě budu vděčná za případné odkazy nebo tipy od vás pod článkem.

Všechny tyhle informace doporučuji umístit do jednoho podfórka ve fóru k jeskyni, aby to hráči měli pěkně po ruce.

A už je tu opět jen stručná rekapitulace v závěru naší další „akademické lekce“:

TÉMA:

Tvorba a popsání světa

OBSAH:

Nad čím vším se zamyslet (pro inspiraci, autor Morgoth):

umístění (geograficky, popisem, vysvětlením + reliéf, fauna a flóra)
historie (významné činy, bitvy, příčiny určitých opatření ve světě)
politika (významné činy, osobnosti, rozsáhlá města)
z čeho svět žije (průmysl, ekonomika, měna, zemědělství,
suroviny a jejich dostupnost…)
kalendář (data, údaje o ročním období, rok vlády atd.)
víra a magie (náboženství, chrámy, kněží, mniši, druidové...)

Je toho spousta a ještě mnohem víc, ale opět: zamyslete se, co z toho je důležité pro příběh. To už pak tak těžké nebude… ;o)

NA CO SI DÁT POZOR:

- nelogické kombinace, které nelze uspokojivě vysvětlit – (např. nejvzácnějším kovem je v daném světě stříbro, ale každá domácnost hoduje na stříbrném nádobí)

- důslednost – pokud řeknu, že něco tak je, musím si to hlídat i v dalším pokračování příběhu (např. když řeknu, že magie je v daném světě vzácná a pod přísným dohledem a kontrolou a mág z družinky si uprostřed náměstí vykouzlí super večeři, asi by to nemělo projít bez povšimnutí ;o)

- provázanost jednotlivých témat – neberte jednotlivé body odděleně – všechno souvisí se vším! (např. náboženství v dané oblasti uctívá kult Slunce, ale podle geografického položení se nachází v Mlžných horách. No, to by si asi moc nezauctívali… ;o)

= Niniane =

Žádné komentáře:

Okomentovat

1. Do velkého textového pole napište komentář
2. Vyberte podpis, lze i anonymní
3. Klikněte na tlačítko "Přidat komentář"
4. Opište písmena z obrázku (ochrana proti spamu)